گزارش رئیس سازمان حج و زیارت از سفر به عربستان؛

امکان توقف و زیارت در بقیع وجود ندارد

امکان توقف و زیارت در بقیع وجود ندارد
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397 - 11:45

رئیس سازمان حج و زیارت در سفری به عربستان به منظور بررسی وضعیت اجرایی حج 97، با اشاره به اینکه طرح توسعه مسجدالنبی(ص) کاملاً بلاتکلیف است به تشریح تغییرات قبرستان بقیع پرداخت.

هفته گذشته در جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت از سفر به عربستان و مذاکره با وزیر حج این کشور و دیگر طرف‌های سعودی به منظور پیگیری امور اجرایی حج 97 خبر داد.

حجت‌الاسلام قاضی‌ عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز خواستار پیگیری راهکارها و جمع‌بندی‌های جلسات آسیب‌شناسی حج گذشته و کارشناسی حج 97 در سفر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان شد.

بر همین اساس، رئیس سازمان حج و زیارت  در حالی که دو ماه تا آغاز حج 97 بیشتر باقی‌ نمانده است، 12 اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با میلاد منجی عالم بشریت به عربستان سفر کرد و در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به تبیین دیده‌ها و حضور خیل عظیم مسلمانان در عمره پرداخت که در ادامه بخشی از این مطالب را به منظور آشنایی بیشتر با فضای کنونی مکه و مدینه می‌خوانیم.

تراکم عمره‌گزاران در سعی بین صفا و مروه و طواف کعبه

محمدی در بخشی از مطالب خود در این باره نوشته است: «برخلاف سال‌های اندکی دورتر که در ماه شعبان مسجدالحرام موج می‌زد از عمره‌گزاران ایرانی و در حالیکه مسلمانان از دیگر کشورهای اسلامی در ماه مبارک رمضان حضور بسیار گسترده‌ای در عمره داشتند، اما اکنون تراکم عمره‌گزاران در سعی بین صفا و مروه و در طواف کعبه، چنان زیاد و فشرده است که بی‌شباهت به ازدحام ماه مبارک رمضان نیست. امید است با فراهم شدن بستر مناسب، ایرانیان مشتاق نیز مجددا بتوانند از فضیلت این ماه‌ها و ایام پربرکت در مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) بهره ببرند».

محصور کردن دایره مطاف تا 10 متری مقام ابراهیم

وی به تردد زائران خانه خدا اشاره کرده و روش فعلی برای ایجاد نظم را مناسب برای ایام حج نمی‌داند. بر همین اساس با توصیف وضعیت موجود نوشته است: «حضور این جمعیت گسترده که به ویژه هنگام در مطاف و مسعی خود نمایی می‌کند، همزمان شده است با طرح بازسازی زمزم و بخشی از صحن مسجدالحرام که سالها قبل پله‌های زیر زمین و مدخل زمزم بود و بعدها روی آن را پوشاندند یعنی دقیق ضلع مقابل حجر الاسود. این بازسازی که تقریبا یک پنجم صحن حرم و تا حدود 10 متری مقام ابراهیم را در بر گرفته، وجب شده ‌که مطاف بسیار محدود شود، از این رو دایره مطاف را با گذاشتن دیواره‌های پلاستیکی تا حدود 10 متر از مقام ابراهیم کاملا محصور کرده‌اند و فقط کسانیکه مُحرم هستند آنهم فقط از درب مسجدالحرام می‌توانند وارد مطاف شوند. بدین ترتیب هیچ فرد غیر مُحرمی امکان طواف ندارد. به این روش نظم نسبی ایجاد شده است و گرچه گفته می‌شود این بازسازی تا ماه رمضان تمام می‌شود اما قطعاً این روش برای ایام خیلی شلوغ مثل موسم حج پاسخگو نیست».

بازدید از روند ساخت آشپزخانه‌ای مدرن و مجهز ایرانیان در مکه مکرمه

محمدی همچنین در سفر به عربستان از راه‌اندازی آشپزخانه‌ای مدرن و مجهز در مکه مکرمه بازدید کرده و نوشته است: «تجربه پخت متمرکز غذای حجاج و عمره‌گزاران ایرانی از سال 82 در مدینه منوره شروع شد و در سال‌های بعد این روش به تدریج به مکه مکرمه نیز تسری داده شد. از این رو سازمان حج و زیارت و مجموعه کارگزاران و خادمین حجاج تجربه بسیار خوبی در جهت تاسیس، توسعه، بهره‌برداری و مدیریت آشپزخانه‌های متمرکز برای تامین غذای حجاج ایرانی دارند. با توجه به اینکه بزرگترین آشپزخانه مرکزی مکه که سال‌ها غذای حجاج را تامین می‌کرد، به دنبال عدم حضور ایران در حج 95 در اختیار حجاج دیگر کشورها قرار گرفت، سازمان حج و زیارت با سرمایه گذاری بخش خصوصی عربستان، پروژه ساخت آشپزخانه‌ای مدرن و مجهز در مکه مکرمه را دنبال می‌کند. این آشپزخانه که با توجه بیش از یک دهه تجربه، دقیقا منطبق با شرایط و ویژگی‌های طبخ صنعتی غذای ایرانی در حال ساخت است، از تمامی استانداردها و شاخص‌های لازم در حوزه طبخ، بهداشت، انبارداری و حمل و نقل غذای آماده برخوردار است. امروز فرصتی پیش آمد تا به اتفاق همکارانم از مراحل ساخت آشپزخانه مذکور بازدید کنم. آشپزخانه مورد نظر که قابلیت پخت 80 هزار غذا در هر وعده را دارد، قرار است انشالله بخش عمده‌ای از غذای حجاج ایرانی در حج پیش رو را تامین کند».

مدیریت بقیع همچنان در اختیار پلیس است/ با تغییر مسیر امکان توقف و زیارت مضجع چهار امام معصوم(ع) نیست

رئیس سازمان حج و زیارت که جمعه در مدینه حضور داشت، درباره مشاهدات خود اینچنین آورده است: «جمعیت زائرین ائمه اطهار علیهم السلام در بقیع به حدی متراکم و انبوه بود که ازدحام ایام حج را تداعی می‌کرد. مدیریت بقیع همچنان در اختیار پلیس است و از مامورین امر به معروف خبری نیست. شمار رو به افزایش مشتاقان زیارت بقیع که قاطبه آنان از برادران اهل تسنن هستند، سبب شده است که پلیس با تعیین مسیرهای طولانی دور تا دور بقیع، عملا جمعیت را بشکند و مانع تجمع و ازدحام در یک نقطه شود. به محض ورود از درب اصلی، همه زائرین به مسیر سمت راست هدایت می‌شوند و ناگزیر هستند بدون توقف مسیر را به سمت دیواره جنوبی بقیع ادامه دهند و سپس تقریبا تا نزدیکی ضلع شرقی که مسافتی چند صد متری است را در راهروی باریک ما بین قبرها پیش روند و در برگشت شهدای احد را زیارت کنند. مضجع چهار امام معصوم(ع) را نیز باید گذرا زیارت کنی. پیش از این به محض ورود به بقیع، در محوطه کوچک مقابل مضجع، مجال توقفی اندک بود، اما با تغییر مسیر این فرصت نیز گرفته شده است».

طرح توسعه مسجدالنبی(ص) کاملا بلاتکلیف است

محمدی در ادامه سفر خود به عربستان با اشاره به وضعیت نابه‌سامان طرح توسعه مسجدالنبی(ص)، این طرح را بلاتکلیف عنوان کرده و نوشته است: «طرح توسعه مسجدالنبی که در اواخر دوران ملک عبدالله در سال 1392 با شتاب بسیار زیادی شروع شد و به سرعت بخش بزرگی از هتل‌های منطقه مرکزی که محل اسکان 10ها هزار حاجی در موسم حج بود را تخریب کرد و به تلی از خاک مبدل ساخت، در حالیکه هیچ جایگزینی برای آنها ساخته نشده و موجود نبود، از این رو با همان سرعتی که شروع شد، با همان سرعت نیز متوقف شد. به نظر می‌رسد طرح توسعه کاملا بلاتکلیف است. در حالیکه بخش زیادی از هتل‌ها حتی هتل‌های تازه ساز، تخریب شده بود، تخریب اندک هتل‌های باقیمانده متوقف شد. اگر همین هتل‌های باقیمانده هم تخریب شده بود الان امکان نداشت حجاج بتوانند اقامتی حتی یک شبه در مدینه داشته باشند».

افزایش قیمت هتل‌ها در آستانه ایام حج

وی همچنین از محدودیت‌های ایجاد شده خبر داده و با اشاره به افزایش قیمت هتل‌ها گفته است: «این وضعیت محدودیتهای زیادی را در خصوص اسکان در مدینه برای حجاج همه کشورها بوجود آورده است. از یک سو هتل‌ها عمدتا قدیمی هستند و و فضای محدودی در اختیار هر زائر قرار داده می‌شود و ایام اقامت در مدینه نیز لاجرم بسیار کوتاه می‌شود و از دیگر سو هزینه‌های اجاره نیز بالا می‌رود. اجاره هتل‌ها هم‌اکنون که به موسم حج نزدیک می‌شویم به دلیل نبودن هتل، نسبت به بهمن و اسفند که همکارانم هتل‌ها را اجاره کردند افزایش قابل توجهی یافته است. بنا بود که جایگزین هتلهای تخریب شده، شهرکی هتلی تحت نام دارالهجره در مدینه ساخته شود».

ساخت شهرک هتلی دالهجره با 55 میلیارد ریال/ عدم بهره‌برداری از پروژه در زمان مقرر

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پروژه بزرگ دارالهجره که برای اسکان 120 هزار زائر در منطقه‌ای نزدیک به مسجد قبا و در فاصله سه کیلومتری جنوب حرم واقع شده است، تحت مدیریت وزارت اقتصاد عربستان است، به مختصات آن اشاره کرده و آورده است: «بودجه مورد نیاز 55 میلیارد ریال، مساحت زمین 160 هکتار (1600000 متر مربع)، مدیریت پروژه: وزارت اقتصاد عربستان، مالک پروژه: صندوق سرمایه گذاری عمومی. در این پروژه 100 برج 30 طبقه در حال ساحت است که از این تعداد 20 برج اداری و 80 برج مسکونی است. این برجها که توسط زنجیره‌های بین‌المللی هواداری و با استانداردهای خاص آنها اداره خواهد شد، ظرفیت اسکان 120 هزار نفر در هر شب را فراهم می‌کند. 74 هتل چهار ستاره و 6 هتل هم پنج ستاره خواهند بود. شهرک دارالهجره ساخت بیمارستان 400 تختخوابی را نیز در برنامه خود دارد. شروع پروژه بزرگ دارالهجره: مرداد 1393، تاریخ تعیین شده برای خاتمه پروژه و آغاز بهره برداری: مرداد ماه 1396. این در حالیست که به نظر می‌رسد تا آغاز بهره‌برداری از پروژه زمان زیادی باقیست. صرف نظر از راههای مواصلاتی به مسجدالنبی که ساخت آن هنوز شروع نشده، هتل‌های در دست اجرا نیز در وضعیت رو به اتمام نیستند».

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها