اشغال جزیره سقطری یمن/ جنگ لفظی امارات و دولت فراری یمن بالا گرفت

اشغال جزیره سقطری یمن/ جنگ لفظی امارات و دولت فراری یمن بالا گرفت
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397 - 08:11

مشاور «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی که تحلیلگران آن را به عنوان یکی از نظریه پردازان اصلی امارات می دانند، بامداد امروز (سه شنبه) و در ادامه جنگ لفظی میان مقام های اماراتی و دولت مستعفی یمن، «عبدربه منصور هادی» را مورد هجمه بی سابقه قرار داد.

العالم ـ آسیا

«عبدالخالق عبدالله» در صفحه توئیتری خود، ضمن تهدید دولت مستعفی یمن خاطرنشان کرده، «اگر دولت هادی در صدد دامن زدن به درگیری باشد، امارات باید ادامه حضورش در یمن را بازبینی کند و نظامیانش را به کشور بازگرداند، چرا که بیشتر از وظیفه خود در این کشور ایفای نقش کرده است.»
وی همچنین با حمله بی سابقه به دولت مستعفی و فراری یمن نوشته، «ابوظبی برای بازگرداندن دولت قانونی به قدرت وارد یمن شد، اما دولت (مستعفی) ناتوان و فاسد است و امارات را به درگیری های حاشیه ای مشغول کرده است.»
امارات شنبه 15 اردیبهشت، جزیره سقطری در جنوب شبه جزیره عربستان را اشغال کرد و همین امر موجب تنش شدید میان ابوظبی و دولت منصور هادی شده است.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به درخواست عربستان، یکشنبه شب، جلسه خود را با مشاورانش درمورد سقطری لغو کرد و در بیانیه ای اشغال این جزیره به دست نیروهای اماراتی را غیر موجه خواند.
براساس اعلام رسانه ها،بیش از 100 نظامی اماراتی به صورت ناگهانی وارد جزیره سقطری شده و نیروهای رئیس جمهوری فراری یمن را از آن جزیره بیرون راندند.
باگذشت بیش از سه سال از جنگ فرسایشی یمن، عربستان به ویژه در مناطق جنوبی همسایه خود، اختلافات جدی با امارات دارد.
تک روی های امارات و شکاف شدید با عربستان پس از آن صورت می گیرد که هشتم بهمن 96 نیروهای منصور هادی به عنوان متحد ریاض در چندین نوبت با نیروهای شورای انتقالی در جنوب یمن درگیر شدند.
شورای انتقالی جنوب در ماه می 2017 ( اردیبهشت/ خرداد 96) با حمایت ابوظبی تشکیل شد، شورایی که از اهداف اصلی آن، طرح جدایی جنوب یمن از شمال این کشور است، موضوعی که با اهداف عربستان کاملا مغایرت دارد.
جزیره سقطری در حدفاصل خلیج عدن و اقیانوس هند و در نزدیکی سواحل سومالی قرار دارد که قبل از اشغال نیروهای اماراتی، در کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی یمن و همپیمان ریاض بود.

پربیننده ترین خبرها