تحلیل روز/

خلع سلاح حزب الله؛ لبنان خلع سلاح شد

خلع سلاح حزب الله؛ لبنان خلع سلاح شد
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397 - 09:05

انتخابات پارلمانی لبنان علی رغم همه تهدیدات ،تضییقات و تحریم‌ها با موفقیت برگزار شد، اینک براحتی میتوان ازنقطه عطفی جدید در تاریخ لبنان سخن گفت نقطه عطفی که تقسیم بندی‌های سابق چهارده مارسی وهشت مارسی را پشت سرمی‌گذارد و تاریخ را ازین پس به دوقسم قبل و بعد از پیروزی مقاومت تقسیم میکند.

العالم - لبنان

درحالی که چند ماه پیش در سایه دخالت مستقیم عربستان کوشش شد تا دولت نوپای لبنان منحل شود و اوضاع تازه آرامش گرفته این کشور بعد از ماهها بی دولتی مجددا در دامان آنارشیسم سقوط کند، همدلی رییس جمهور و مقاومت مانع ازتحقق این سناریو شد.

در آن‌زمان ادعا میشد با ورود یک شوک اساسی درسایه تعطیلی دولت درحقیقت حزب الله و مقاومت مقصر اصلی و مانع اساسی آرامش و ثبات در لبنان معرفی خواهند شد و در نتیجه نفوذ حزب الله در میان افکارعمومی بی اثر و کمرنگ خواهد شد. نگاه دقیق سیاسی در آن‌زمان حکایت از این داشت که کاشت چنین بذری در سرزمین لبنان بعدها و در انتخابات جدید مجلس ثمرات  پلید و فتنه گرانه خود را نشان خواهد داد و از این رو همدلی و وحدت رویه حزب الله و موتلفینش متوجه جلوگیری از تحقق این سناریو شد.

فلذا رییس دولت پس از تحمل فشارهای وارده سعودی و ممانعت های اولیه بن سلمان از حضور مجددش در لبنان به کشور برگشت و البته چگونگی فشارهای بر او کم کم و در سایه گذر زمان رسانه ای شد.

تاکید مقاومت و رییس جمهور و البته مردم لبنان بر لزوم بازگشت حریری رییس دولت و تاکید همدلانه لبنانیها برضرورت بقا حریری بر مسند ریاست و تصریح یکصدای آنان برضرورت عدم مداخله سعودیها در امور داخلی کشورشان اوضاع را برخلاف آنچه سعودیها میپنداشتند رقم زد.

در این میان دستاوردهای مقاومت در مبارزه با عوامل تهدید کننده امنیت لبنان باعث شد تا بر محبوبیت پیشین مقاومت در لبنان افزوده شود و بذری که مقاومت دردفاع از امنیت لبنان طی سالهای گذشته و بویژه دریکی دوسال اخیر کاشته بود میوه هایی از جنس اعتماد به مقاومت درانتخابات مجلس لبنان بدهد.

تاملی در انتخابات مجلس درلبنان نکاتی چند را شایسته توجهی جدی تر می نماید؛ اول آنکه این انتخابات نشان داد مردم لبنان ازیکسو حزب الله و مقاومت را به صفت صداقت میشناسند و ایشان را مردان عمل و نه شعار میدانند و از دیگر سو به مثلث ملت، ارتش و مقاومت عمیقا باور دارند.

دوم  اینکه نتایج انتخابات نشان داد برخلاف تبلیغات مخالفین مردم نه تنها از مقاومت خسته نشده اند که تنها راه نجات را در وحدت در زیر پرچم مقاومت میدانند.

سوم آنکه رای لبنانیها به مقاومت حکایت از آن دارد که تحریم حزب الله و تروریستی خواندن آن در بسیاری از رسانه ها و مجامع غربی و منطقه ای کمترین اثری بر اراده مردم خواهان عزت و استقلال لبنانی نداشته است.

چهارمین نکته اینکه دخالتهای سعودی ومخالفین مقاومت ازصرف پول، دعوت به عدم مشارکت در انتخابات در قالب پرداخت دلار، متهم کردن حزب الله به مداخله در امورداخلی دیگر کشورها از یمن گرفته تا اخیرا مغرب و ماجرای جبهه پولیساریو و بلاخره فعالیتهای موسوم به ابتکارات جنگ نرمی درقالب اقداماتی چون فنجان قهوه سفیر سعودی در لبنان و تلاش برای بسیج رسانه ها و رسانه ای های لبنانی درعمل نتیجه عکس داد و بر میزان محبوبیت حزب الله و مقاومت افزود.

پنجمین و آخرین نکته آنکه با رای اعتماد عمیق لبنانیها به حزب الله و مقاومت در انتخابات مجلس میتوان با قطعیت و قاطعیت گفت این تلاشهای مخالفین حزب الله برای خلع سلاح حزب الله است که خلع سلاح میشود.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها