حمایت اتریش و اتحادیه اروپا از برجام

حمایت اتریش و اتحادیه اروپا از برجام
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 01:20

کارین کنایسل با انتشار پیام توئیتری با بیان این مطلب افزود: لازم است که تصمیم رئیس جمهور ترامپ را تحلیل کنیم . وی تاکید کرد: همه طرفها باید از اقداماتی که ممکن است خاورمیانه را دچار بی ثباتی بیشتر کند ، خودداری کنند.

 

العالم-آمریکا

پیش از این نیز نماینده اتریش در سازمان ملل متحد بر حمایت قاطع کشورش از برجام تاکید کرد و گفت: توافق هسته ای یک توافق برد-برد است که همه باید به آن متعهد بمانند. 'یان کیکرت' افزود: وین همسو با اتحادیه اروپا قاطعانه از توافق هسته ای ایران حمایت می کند. توافق هسته ای ایران یک توافق برد- برد برای ایران، 6 کشور مذاکره کننده و اتحادیه اروپا است و باید به این توافقنامه متعهد بود.

** تاکید رئیس شورای اتحادیه اروپا بر رویکرد این اتحادیه در برابر ترامپ

'دونالد توسک' رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز در پیام توئیتری اعلام کرد: سیاست های رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق هسته ای ایران و همچنین موضوع روابط تجاری با یک رویکرد واحد از سوی اتحادیه اروپا رو به رو خواهد شد. وی افزود: رهبران اتحادیه اروپا در اجلاس هفته آینده در صوفیه بلغارستان در خصوص هر دو مساله رایزنی خواهند کرد.

** موگرینی : برجام را حفظ خواهیم کرد

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از اعلام تصمیم ترامپ درباره خروج از برجام گفت: اتحادیه اروپا از بیانیه امروز رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق هسته ای برجام متاسف است و در صورتی که آمریکا دراین موضع تجدیدنظر کند از آن استقبال خواهیم کرد. آمریکا نزدیک ترین شریک و دوست ما باقی می ماند و ما به همکاری در بسیاری از مسائل دیگر ادامه خواهیم داد. همانطور که همواره گفته ایم توافق هسته ای یک توافق دوجانبه نیست بلکه در دست هیچ کشوری نیست که بطور یکجانبه به آن پایان بدهد. این توافق به تائید شورای امنیت سازمان ملل رسیده و مولفه ای کلیدی از ساختار منع اشاعه هسته ای جهانی است و برای امنیت منطقه ، اروپا و کل جهان حیاتی است.

موگرینی گفت: تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات خود ادامه دهد چنانکه تا کنون انجام داده است ، اتحادیه اروپا به ادامه اجرای کامل و موثر توافق هسته ای متعهد خواهد ماند . ما بطور کامل به کار و صلاحیت آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد داریم که با انتشار 10 گزارش اجرای کامل تعهدات ایران را تائید کرده است.

وی تاکید کرد: برداشتن تحریم های مرتبط با هسته ای بخش مهمی از توافق هسته ای است و اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده است که برداشتن تحریم ها نه تنها تاثیر مثبتی بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران دارد بلکه مزایای مهمی مردم ایران دارد. اتحادیه اروپا بطور کامل به ادامه اجرای این مساله متعهد است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: من بطور خاص از اعلام تحریم های جدید نگران هستم و در ساعت ها و روزهای آینده با همه شریکان برای ارزیابی تبعات این تحریم ها رایزنی خواهم کرد. اتحادیه اروپا مصمم است که مطابق با منافع امنیتی و برای محافظت از سرمایه گذاری های اقتصادی خود عمل کند.

وی تاکید کرد: توافق هسته ای با ایران نتیجه 12 سال دیپلماسی است و به همه جامعه بین المللی تعلق دارد و نتیجه داده و هدفش که تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران می باشد محقق شده است. ما انتظار داریم که سایر اعضای جامعه بین المللی به سهم خود ادامه اجرای کامل این توافق را برای امنیت جمعی خود ما تضمین کنند.

موگرینی در پایان خطاب به مردم و مقامات ایران گفت: اجازه ندهید کسی این توافق را نابود کند. این یکی از بزرگترین دستاوردهایی است که دیپلماسی تا کنون ایجاد کرده است . ما این توافق را با هم ساختیم و این توافق اثبات این مساله است که امکان راه حل های برد-برد از طریق گفت وگو ، تعامل و مداومت وجود دارد. امکان پیدا کردن زمینه مشترک حتی با تفاوت منافع و مواضع وجود دارد.

موگرینی تاکید کرد: این توافق به همه ما تعلق دارد ؛ به تعهدات خود پایبند بمانید همانطور که ما به تعهدات خود پایبند خواهیم بود و ما در کنار سایر اعضای جامعه بین المللی این توافق هسته ای را حفظ خواهیم کرد.

پیش از این نیز 'مایا کاسیانچیچ' سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه با خروج آمریکا از برجام طرح هایی برای حمایت از شرکت های این اتحادیه دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با تکرار اتهام های خود درباره ایران و ضعف های ادعایی توافق هسته ای اعلام کرد این کشور دیگر در برجام نخواهد ماند. این در حالی است که همه کشورهای مشارکت کننده در برجام و همچنین اتحادیه اروپا نسبت به چنین اقدامی در بی توجهی به توافق های معتبر بین المللی هشدار داده بودند .

پربیننده ترین خبرها