وزیر خزانه‌داری آمریکا:

مجوز فروش هواپیما به ایران باطل می‌شود/متحدانمان کاهش تولید نفت ایران را جبران می‌کنند

مجوز فروش هواپیما به ایران باطل می‌شود/متحدانمان کاهش تولید نفت ایران را جبران می‌کنند
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 02:22

وزیر خزانه‌داری آمریکا با بیان اینکه مجوز فروش هواپیما به ایران باطل می‌شود، گفت متحدان آمریکا گفته‌اند کاهش تولید نفت ایران را جبران می‌کنند.

العالم-آمریکا

«استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه شب پس از اعلام تصمیم این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای، به جمع خبرنگاران آمد و درباره نحوه بازگشت تحریم‌های ایران توضیح داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، او با بیان اینکه تحریم‌های ایران بلافاصله احیا شده، گفت یک دوره تنفس ۳ تا ۶ ماهه برای کاهش روابط تجاری کنونی شرکت‌های خارجی با ایران در نظر گرفهت شده است.

از جمله تحریم‌هایی که به گفته او احیا می‌شود، تحریم مربوط به فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات این هواپیماها به ایران است. او گفت مجوز صادره برای شرکت‌های «بوئینگ» و «ایرباس» برای فروش هواپیما به ایران لغو می‌شوند. او به زمان لغو مجوزها اشاره نکرد، اما بر اساس دستورالعمل منتشر شده از سوی خزانه‌داری، ابطال مجوزها ظرف ۹۰ روز صورت می‌گیرد.

پس از حصول توافق هسته‌ای، تنها شرکت بوئینگ برای فروش بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری، با خطوط هواپیمایی ایرانی قراردادهایی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار امضا کرد. شرکت ایرباس هم قراردادهای مشابهی با ایران امضا کرده است.

منوشین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت برخی از متحدان آمریکا حاضر شده‌اند برای جبران کاهش تولید نفت ایران پس از احیای تحریم‌ها، تولید نفت خود را افزایش دهند.

بر اساس دستورالعمل خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های نفتی ایران ظرف ۱۸۰ روز اجرایی می‌شوند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت هدف از اعمال این تحریم‌ها علیه ایران، دستیابی به توافقی تازه با ایران است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم پس از نقض برجام و اعلام خروج از این توافق، گفت واشنگتن آماده توافقی است که «به همه منفعت برساند.»

فارس

پربیننده ترین خبرها