واكنش مصر به خروج آمريكا از برجام

واكنش مصر به خروج آمريكا از برجام
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 06:05

وزارت امور خارجه مصر ضمن متهم کردن ایران به دخالت در امور کشورهای عربی، اعلام کرد که خروج آمریکا از برجام را به دقت دنبال کرده و خواستار حضور کشورهای عربی در هر گفت‌وگویی در آینده درباره منطقه است.

العالم-مصر

وزارت امور خارجه مصر، بامداد چهارشنبه (امروز)، ساعاتی پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را اعلام کرد، به این خبر واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام اینکه «قاهره با دقت زیاد، تصمیم آمریکا در خصوص خروج از توافق امضا شده میان گروه پنج به علاوه یک با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور، را دنبال کرد»، از ضرورت متعهد ماندن ایران به تعهداتش بر اساس پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان.پی.تی) سخن گفت.

به گزارش وبگاه الیوم السابع مصر، قاهره در این بیانیه اعلام کرد که «ضمن تقدیر از تمایل آمریکا و جامعه بین‌الملل برای پرداختن به همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی، بر متعهد ماندن ایران به تعهدات کاملش طبق پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و توافق ضمانت‌های فراگیر با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که ضامن ادامه وضعیتش در مقام کشوری فاقد سلاح اتمی باشد، تأکید می‌کند... .

وزارت امور خارجه مصر «موضع ثابت خود بر ضرورت حفظ امنیت و ثبات منطقه» را یادآوری کرد و از اینکه «سیاست‌هایی که هدفش توسعه دامنه نفوذ در محیط عربی و تاثیر منفی بر امنیت ملی عربی باشد» ابراز نگرانی کرد.

مصر در پایان این بیانیه بر «اهمیت مشارکت طرف‌های ذی‌ربط عربی در هر گفت‌وگویی درباره آینده وضعیت منطقه و بخصوص در ارتباط با احتمالات اصلاح توافق هسته‌ای با ایران» تأکید کرد و از همه قدرت‌های منطقه‌ای از جمله ایران خواست تا سیاست‌ها و تدابیری را که هدفش خدشه‌وارد کردن به امنیت منطقه عربی است،‌ متوقف کنند.

وزارت خارجه مصر همچنین در پایان بیانیه‌ ابراز امیدواری کرد که تحولات کنونی به درگیری‌های مسلحانه که تهدید امنیت و ثبات کشور است، منجر نشود.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه (18 اردیبهشت‌ماه/ 8 می) اعلام کرد به مشارکت کشورش در توافق هسته‌ای با ایران پایان می‌دهد و تحریم‌های هسته‌ای رفع‌شده علیه ایران به موجب برجام را باز خواهد گرداند.

فارس

پربیننده ترین خبرها