حمایت دبیرکل شورای بحران زده همکاری خلیج فارس از تصمیم ضد ایرانی ترامپ

حمایت دبیرکل شورای بحران زده همکاری خلیج فارس از تصمیم ضد ایرانی ترامپ
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 07:55

دبیرکل بحرینی شورای بحران زده همکاری خلیج فارس که نهاد متبوع وی طی یک سال اخیر با تنش بی سابقه ای در میان اعضای خود روبرو بوده است، خروج آمریکا از توافق هسته ای را اقدامی شجاعانه خواند.

العالم ـ آسیا

«عبداللطیف بن راشد الزیانی» در اطلاعیه ای که بامداد امروز (چهارشنبه) منتشر کرد، از تصمیم ترامپ برای اعمال مجدد تحریم علیه ایران ابراز خرسندی و ادعا کرده، این اقدام مانع دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی می شود.
شورای همکاری خلیج فارس در سال 1361 با هدف مقابله با جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد و امروز به دلیل اختلافات شدید میان اعضای آن از کارایی لازم برخوردار نیست.
دبیرکل این شورا معمولا با فشار عربستان انتخاب می شود.
در زمان حاضر کشورهای قطر ، کویت و سلطنت عمان روی خوشی به تصمیمات این نهاد تحت امر سعودی نشان نمی دهند.
به گزارش ایرنا، عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96 ) با دخالت در امور داخلی قطر یکی دیگر از اعضای شورای همکاری خلیج فارس ، ضمن قطع روابط با این کشور ، مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با قطر را هم بسته اند.
این اقدام باعث شده است بسیاری از خانواده های قطری که همسری از اتباع کشورهای تحریم کننده دارند طی یک سال گذشته از خانواده خود دور بمانند.
تحریم کنندگان قطر همچنین طی یک سال گذشته تلاش داشتند با نشر اخبار جعلی ، میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2022 میلادی از قطر باز پس گرفته شود.
عربستان همچنین با تشکیل یک ائتلاف متشکل از شماری از کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین طی سه سال گذشته با هدف سرنگونی انقلاب مردم یمن به این کشور حمله نظامی کرده است.
دخالت های دولت سعودی در امور سیاسی کشورهای عربی سوریه ، عراق و لبنان طی سال های اخیر همواره مورد انتقاد مردم ، نخبگان و مسئولین کشورهای مذکور بوده است .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها