آصفی: در مذاکره با اروپا باید طلبکار باشیم

آصفی: در مذاکره با اروپا باید طلبکار باشیم
پنج‌شنبه 20 ارديبهشت 1397 - 00:46

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: در چهار هفته آینده باید مذاکرات فشرده و از موضع قوی و محکم با اروپایی ها داشته باشیم.

 

العالم - ایران

 حمیدرضا آصفی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در این مذاکرات باید طلبکاری کرد و اروپایی ها باید تضمین دهند و متعهد شوند که منافع ایران حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه در متن برجام هیچ بندی برای خروج از ان نیامده است گفت: این مسئله نشان می دهد که طرفین مذاکره برجام به هیچ وجه به این مسئله فکر نمی کردند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه افزود: هیچ کس تصور چنین خروج سختی را از برجام نداشت.

آصفی گفت: آمریکا با خروج از برجام منزوی شده است و اروپایی ها این مسئله را توهین به خود می دانند و تقریبا همه کشورهای اروپایی مخالف خروج از برجام هستند.

وی تصریح کرد: آمریکا با خروج از برجام اروپایی ها را به هیچ گرفته است و این مسئله موجب شده تا احساس بدی به آنها دست دهد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: اروپا تحقیر شده و عصبی است و می خواهد خودش را اثبات کند، اگر چه احتمال موفقیتش ضعیف است زیرا بخش خصوصی اروپا وابسته به آمریکاست.

آصفی افزود: برجام با وجود برخی کاستی ها برای ایران هم موافقتنامه خوبی بود بسیاری از منافع و حقوق ایران را تامین کرد.

وی گفت: درست نیست که با خروج آمریکا از برجام همان مشکل پیش از امضای برجام از جمله در زمینه فروش نفت و مشکلات بانکی برای ایران ایجاد شود.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه افزود: اگر چه مذاکره با سه کشور اروپایی ضرروی است اما باید توجه داشت چین و روسیه هم بسیار مهم هستند اما باید تلاش کنیم تا با هر پنج کشور مذاکره کنیم تا آنها با ما همراه باشند.

آصفی گفت: باید در عرصه سیاست خارجی در چهار هفته آینده با دیپلماسی عمومی از همه ظرفیت مان در منطقه و عرصه بین الملل استفاده کنیم.

وی افزود: آمریکا تضعیف شده است و دیگر ان زمان که آمریکا دستور دهد و دیگران انجام دهند گذشته است و ما بایسد از این موضوع به نفع خودمان استفاده کنیم.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تصریح کرد: برجام نباید موضوعی برای منازعه داخلی شود و  گروه های مختلف انرژیشان را صرف یکدیگر کنند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل هم در این برنامه گفت: خروج آمریکا از برجام خروج سخت بود و این نشان می دهد که آمریکایی ها هوشمندی لازم را ندارند.

وی افزود: برجام برای اروپایی ها توافق خوبی از نظر سیاسی و اقتصادی است و اروپایی ها اگر می خواهند تضمینشان را برای ماندن در برجام نشان دهند باید از شرکت های اروپایی حمایت کند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اروپایی ها می توانند به منظور مقابله با فشار های آمریکا به شرکت های خصوصیشان برای همکاری با ایران به سازمان تجارت جهانی شکایت کنند.

وی گفت: پرونده و صنعت هسته ای ایران برای کشورمان بسیار با ارزش بود و متوقف کردن آن امتیاز بزرگی برای طرف مقابل به حساب آمد.

ایزدی با بیان اینکه آمریکا پیش از خروج از برجام موارد زیادی از نقض برجام را انجام داده بود افزود: ترامپ خروج از برجام را نه به خاطر نقض برجام از سوی ایران بلکه صرفا به خاطر منافع ملی آمریکا اعلام کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل گفت: تجربه برجام نشان داد رابطه ایران و آمریکا درست نمی شود و هر گاه آمریکا از ایران امتیازی بگیرد باز هم امتیاز دیگری را طلب می کند.

وی افزود: دستگاه های مختلف کشور باید راه های دور زدن تحریم ها را بررسی کنند و در اولویت قرار دهند.

ایزدی با بیان اینکه آمریکا از اختلافات داخلی ایران سواستفاده می کند گفت: لازم است که همه گروه های سیاسی در کشور با ادبیات واحد به اجماع برسند و در برابر آمریکا قرار بگیرند.

این کارشناس سیاسی و روابط بین الملل خاطر نشان کرد: از جمله راهکارهای جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام می توند خروج نرم از ان پی تی باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها