شور انتخابات پارلمان عراق در شهرری

شور انتخابات پارلمان عراق در شهرری
پنج‌شنبه 20 ارديبهشت 1397 - 14:43

شور تبلیغات هواداران نامزدهای چهارمین دوره انتخابات پارلمان و انتخابات شوراهای عراق در محله دولت آباد شهرری با نزدیک شدن به زمان انتخابات، روز به روز افزایش پیدا می کند و شور و هیجان آن در سطح این شهر نمود بیشتری پیدا می کند.

العالم - عراق

نخستین انتخابات پارلمانی عراق در سال 2005، دومین انتخابات در سال 2010 و سومین انتخابات نیز در سال 2014 برگزار شد که در حال حاضر برای چهارمین مرحله آن تب و تاب انتخاباتی در این کشور و در سایر کشورها که جمعیت مهاجری در خود دارند، همانند دوره های گذشته خود با شور خاصی برگزار می شود.

عراق کشوری است متکثر و چند صدایی که احزب و گروه های سیاسی و اجتماعی پرشماری در قالب چندین ائتلاف بزرگ برای کسب کرسی های پارلمان آن در حال رقابت با یکدیگر هستند که هرچند که در انتخابات امسال نسبت به انتخابات سال 2014 از شمار احزاب و نهادهای سیاسی و به تبع آن ائتلاف ها کاسته شده و از 277 حزب در قالب 36 ائتلاف به 143 حزب در قالب 27 ائتلاف رسیده (به اضافه 61 حزب مستقل دیگر) اما در همین حال رقابت میان چند ائتلاف اصلی به شدت بیشتر شده است.

براین اساس منطقه دولت آباد شهرری یکی از مناطقی به شمار می رود چه به لحاظ جمعیت رای دهنده و بافت متراکم آن تا حدودی می تواند تاثیر گذار باشد چرا که وقتی در این منطقه عبور و مرور می کنیم، زبان و سبک زندگی جمعیت مهاجری این کشور همسایه شیعه مذهب و هم اکنون نیز که بازار انتخاباتی داغ شده، می توان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را به وضوح دید.

منطقه دولت آباد از این حیث شاید بتوان یکی از کردیدورهای حساس چه به لحاظ جمعیت و مشارکت بالای مردمش در انتخابات پیش روی و چه در انتخابات گذشته این کشور شیعه مذهب تاثیر گذار بوده است.

بنا به گفته برخی از شهروندان این محله امسال با هماهنگی خوب کشور ایران شاهد انتخابات باشکوهی در منطقه دولت آباد هستیم، چرا که جمعیت مهاجر عراقی های مقیم ایران از شهر های پاکدشت، ورامین، شهر ری، البرز، تهران، قیام دشت و قرچک در این روز سرنوشت ساز دوباره برای آینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورشان تصمیم خواهند گرفت.

** مسئولان ری همکاری لازم را در برگزاری انتخابات دارند

حال با این تفاسیر «ابو مجتبی» یک مرد میانسال عراقی که با لهجه فارسی عربی خود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بازار داغ نامزدهای انتخاباتی در این محله پر ازدحام جنوب تهران اشاره کرد و گفت: تبلیغات نامزدها از چند روز پیش در این محله آغاز شده و تعدادی از نماینده های نامزدها برای معرفی بهتر نظرات و مباحث فکری حزب خود، ستادهایی را در گوشه و کنار دولت آباد فعال کردند.

وی ادامه داد: تبلیغات انتخاباتی تا 22 اردیبهشت ماه در این منطقه ادامه خواهد داشت و در حال حاضر در هر معبر و کوچه ای می توان بازار تبلیغات را به وفور مشاهده کرد که با نظم و هماهنگی خاصی توسط عوامل و نماینده های این اشخاص انجام می شود.

این شهروند عراقی مقیم محله دولت آباد گفت: تبلیغات هرروز بدون کوچکترین مشکلی با همکاری شهرداری منطقه 20(شهرری) انجام می شود.
وی ادامه داد: همه دستگاه ها و نهادهای شهرری برای اجرای برنامه های پیش بینی شده انتخابات، همکاری لازم را داشته و امکانات مورد نیاز را تامین می کنند تا انتخاباتی سالم و با شکوه برگزار شود.

وی گفت: از طرفی هر شخص عراقی نیز که هر بلندگو و تریبونی که در اختیار دارد نیز سعی دارد برای مشارکت حداکثری مردم، بیان اقدامات انجام شده و تاکید بر انسجام و وحدت همگانی بین 2 کشور دوست و همسایه ایران وعراق استفاده کند.

** تبلیغات در ری به صورت آزاد انجام می شود

همچنین «علی عبدالحسین» نیز در ادامه به خبرنگار ایرنا افزود: عراقی های مقیم ایران در شهرهای از جمله تهران، مشهد، اهواز، البرز و قم حضور دارند که بیشترین شهروندان آن در تهران هستند.

وی با بیان اینکه اشخاص و احزاب در عراق نتوانستنده اند نیازهای مردم را برآورده کنند، افزود: این انتخابات می تواند از لحاظ فعالیت نامزدها موثر باشد چرا که نیروهای توانمند و چهره های جدید می توانند فساد ها و مشکلات را برطرف کنند.

این عضو سابق مجلس اعلای عراق ادامه داد: در حال حاضر در محله دولت آباد ستادهایی از نامزدهای مختلف از جمله نوری مالکی، حیدر عبادی، صاحب الحق، بدر و افراد مختلف برپا بوده و تبلیغاتشان را به صورت آزاد و با هماهنگی کشور ایران انجام می دهند.

** زنان حضور پر شوری در ستادهای انتخاباتی دارند

آصفه یکی از زنان فعال در ستادهای انتخاباتی نیز با بیان اینکه زنان باید بدانند حضورشان در تصمیم گیری کشور عراق موثر است، تصریح کرد: باید با برنامه ریزی مشارکت سیاسی زنان در عراق افزایش دهیم. 
وی عنوان کرد: زنان به عنوان کنشگران اجتماعی می توانند زمینه هایی را ایجاد کنند تا از نظر فرهنگی هم جامعه پذیرای مشارکت سیاسی زنان باشد.
وی مشارکت زنان عراقی مقیم ایران را در این برهه از زمان در پای صندوق های رای ضروری خواند و افزود: خوشبختانه زنان در این مدت کوتاه شایستگی های خود را نشان داده اند.
وی از رسانه گروهی بعنوان ارکان دموکراسی یاد کرد و گفت: نهادهای اجتماعی ، احزاب و تشکلها برای ارتقای مشارکت زنان در عرصه های مختلف دارای ظرفیتی خوبی هستند و باید حضور و مشارکت زنان را در عرصه انتخابات عراق بیشتر انعکاس دهند.

** 60 صندوق اخذ رای انتخابات عراق در ری پیش بینی شده است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستای ری نیز در ادامه این گزارش گفت: 2 شعبه به همراه 600 صندوق اخذ رای برای جمع آوری آرای چهارمین دوره انتخابات پارلمانی و انتخابات شوراها برای عراقی های مقیم شهرری پیش بینی شده است.

هدایت الله جمالی پوراظهار کرد: این تعداد از صندوق ها آرای عراقی های مقیم استان تهران و البرز را جمع آوری می کنند.

وی تصریح کرد: اخد رای در روز های پنجشنبه و جمعه (27 و 28 اردیبهشت ماه) در شهرری انجام می شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود 20 هزار عراقی مقیم ایران در رای گیری پارلمان این کشور شرکت کنند.

جمالی پور افزود: در این منطقه همه دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری، اعضای شورای تامین و فرمانداری مسئول برگزاری انتخابات بوده و رای گیری و نظارت آن با سفارت عراق انجام می شود.

فرماندارری با بیان اینکه تدابیر و همکاری امنیتی و انتظامی رای برگزاری باشکوه انتخابات عراق فراهم است گفت: همه ظرفیت های لازم برای برگزاری انتخابات در محله دولت آباد با توجه به اینکه عراقی های مقیم ایران در آنجا ساکن هستند، پیش بینی شده است.

وی گفت: در حال حاضر تمامی تدابیر و همکاری های لازم از طریق معاونت فرمانداری این شهرستان صورت گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، انتخابات پارلمان عراق در 9 استان و 14 حوزه انتخابیه در ایران برگزار که در تهران نیز در محله دولت‌آباد، خیابان گلبن، سالن شهدای دولت‌آباد (زمین نادر) و همچنین شهرری، میدان فرمانداری، خیابان فرمانداری، مجموعه ورزشی شهید مقدم برگزار می شود.

در انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت 97 عراق در مجموع 143 حزب در قالب 27 ائتلاف با هم رقابت دارند.

همچنین 24 میلیون نفر از مجموع بیش از 37 میلیون جمعیت عراق واجد شرایط شرکت در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق از سال 2003 (تغییر نظام سیاسی) هستند.
با توجه به اینکه نظام اداره عراق مبتنی بر پارلمان است و انتخاب نخست وزیر، رییس جمهور، رییس پارلمان و وزیران کابینه مرتبط با انتخابات پارلمانی است، بر همین اساس، انتخابات پارلمانی که هر چهار سال یکبار در عراق برگزار می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به دلیل این که انتخابات امسال، اولین انتخابات بعد از پیروزی کامل عراق بر گروه تروریستی داعش است، این انتخابات با اهتمام مضاعفی مورد توجه جریان های سیاسی داخل عراق و کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته و گفته می شود که این انتخابات ساختار آینده سیاسی عراق را ترسیم می شود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها