تشدید اختلافات بین ریاض و ابوظبی

تشدید اختلافات بین ریاض و ابوظبی
پنج‌شنبه 20 ارديبهشت 1397 - 14:49

با تشدید غیرمستقیم اختلافات بین عربستان و امارات، دولت دست نشانده سعودی به ریاست عبدربه منصور هادی از امارات به خاطر حضورش در جزیره سقطری یمن به شورای امنیت شکایت کرد.

العالم - یمن

به نقل از سایت "عربی 21"،جزیره سقطری شاهد تنش بی سابقه‌ای بین  دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و دست نشانده عربستان با امارات است. این تنش درپی اعزام صدها نظامی اماراتی همراه با تجهیزات نظامی به این جزیره بروز کرده است.

این نیروهای اماراتی با پنج فروند هواپیما وارد جزیره سقطری شده و در فرودگاه و بندر این جزیره مستقر شده و کارمندان و نیروهای محلی مستقر در آن را اخراج کردند.

این اقدام امارات همزمان با حضور احمد عبید بن دغر نخست وزیر دولت یمنی دست نشانده عربستان در جزیره سقطری صورت گرفت. بن دغر بعد با انتشار بیانیه ای فاش کرد که با دولت امارات درخصوص مسائل مرتبط به حاکمیت ملی یمن اختلاف وجود دارد.

شکایت دولت عبد ربه منصور از امارات قویتری ضربه‌ای است که این کشور از زمان وقوع بحران درخصوص جزیره سقطری دریافت کرده است. این جزیره در سواحل یمن در اقیانوس هند قرار دارد.

عربستان از بیش از سه سال پیش تجاوزگری همه جانبه خود را در قالب ائتلافی از چند کشور آغاز کرد. امارات از اصلی ترین اعضای این ائتلاف به شمار می‌رود.

شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که دولت عبدربه منصور با تسلیم نامه‌ای به شورای امنیت، از رفتارهای ابوظبی و تداوم حضور نظامی‌اش در جزیره سقطری شکایت کرد و این حضور را غیرقابل توجیه دانست و درباره تبعات منفی آن هشدار داد.

به نوشته الجزیره، مسئولان دولت دست نشانده عبدربه منصور به عربستان که فرماندهی ائتلاف نظامی متجاوز به یمن را برعهده دارد، لزوم هماهنگی بین اعضای این ائتلاف‌ها گوشزد کرده‌اند.

اقدامات امارات در جزیره سقطری با واکنش‌های گسترده ای در این جزیره روبرو شد؛ به گونه‌ای که در مخالفت با این اقدامات تظاهرات برگزار شده و احزاب و جریان‌های سیاسی از دولت ابوظبی خواستند که فورا نیروهایش را از این جزیره خارج کند.

تسنیم 

پربیننده ترین خبرها