تحولات امنیتی عراق: دستگیری ۵ سرکرده مهم داعش در یک عملیات پیچیده

تحولات امنیتی عراق: دستگیری ۵ سرکرده مهم داعش در یک عملیات پیچیده
پنج‌شنبه 20 ارديبهشت 1397 - 15:51

مسئولان عراقی اعلام کردند که پنج نفر از سرکردگان گروه تروریستی داعش از جمله یکی از دستیاران ارشد ابوبکر البغدادی سرکرده ارشد این گروه تروریستی را در عملیاتی پیچیده بازداشت کردند.

العالم - عراق

به نقل از سایت "عربی 21"، مسئولان  عراقی گفتند که عملیات پیچیده تعقیب گروهی از سرکردگان ارشد داعش که در سوریه و ترکیه مخفی شده بودند، سه ماه طول کشید و یک پیروزی راهبردی مهم به شمار می‌رود.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو مسئولان اطلاعاتی عراقی نوشت: بازداشت شدگان چهار عراقی و یک سوری هستند که مسئولیت آنها، اداره اراضی گروه داعش در اطراف دیرالزور سوریه و فرماندهی دستگاه امنیت داخلی و دستگاه اداری داعش بود که بر اجرای احکام دینی نظارت داشت.

دستگاه اطلاعات ملی عراق با انتشار بیانیه‌ای دستگیری عناصر یاد شده را تایید کرد، اما هیچ جزئیاتی درباره نقش آمریکایی‌ها یا ترک‌ها در این عملیات ارایه نکرد، اما دو مسئولان اطلاعاتی عراقی به شرط فاش نشدن هویت آنها درباره این جزئیات صحبت کردند.

این دو مسئول عراقی گفتند یک واحد اطلاعاتی عراق مسئول عملیات سری تعقیب یک عراقی به نام اسماعیل علوان العثاوی معروف به "ابو زید العراقی نگهبان" از سوریه به شهر سکاریای ترکیه در شرق استانبول شد.

العثاوی بازداشت شد که عراقی ها او را یکی از دستیاران ارشد ابوبکر البغدادی می‌دانند. او مسئول صدور فتوا یا احکام دینی خلافت خودخوانده داعش بود. او همچنین مسئول شیوه‌های درسی داعش بود. عطاوی همچنین عضو هیئتی بود که سران امنیتی و اداری داعش در مناطق تحت کنترل داعش را تعیین می‌کرد. این مناطق بخش‌های زیادی از عراق و سوریه را شامل می‌شد.

یکی از این دو مسئول اطلاعاتی عراقی گفت: العیثاوی با همسر سوری‌اش تحت پوشش هویت برادرش در ترکیه زندگی می‌کرد.

این مسئول افزود: مسئولان عراقی پرونده اطلاعاتی خود درباره العیثاوی را به ترکیه ارسال کردند و نیروهای ترکیه او را در 15 فوریه گذشته و بازداشت و تحویل عراق دادند.

این مسئولان اطلاعاتی عراقی گفتند: مسئولان اطلاعاتی عراقی و آمریکایی چند هفته از العیثاوی بازجویی کرده و به جزئیات و محل‌های وجود سران داعش دست یافتند.

بر اساس این اطلاعات، حمله‌ای هوایی به منطقه حاجین در منطقه دیرالزور در نیمه ماه آوریل گذشته صورت گرفت که در آن 39 عضو داعش کشته شدند.

به گفته مسئولان اطلاعاتی عراق، از العیثاوی همچنین خواسته شد که با تعداد زیادی از همدستانش در داعش که در سوریه مخفی شده بودند؛ تماس بگیرد و آنها را ترغیب کنند که از طریق مرز سوریه وارد عراق شوند.

این مسئولان افزودند: نیروهای عراقی منتظر آنها بودند و بعد از ورود آنها به خاک عراق، این گروه را بازداشت کردند.

یک سوری به نام صدام الجمیل که ریاست اراضی داعش در اطراف دیرالزور سوریه را برعهده داشت، از جمله بازداشت شدگان بود. ابوعبدالحق تبعه عراقی نیز که ریاست دستگاه امنیت داخلی داعش را برعهده داشت، به همراه دو عراقی دیگر بازداشت شد.

شبکه تلویزیونی عراق تصاویر چهار بازداشت شده داعش را نشان دادند که لباس های زرد رنگ زندان را به تن داشتند. آنها در سخنان کوتاهی مسئولیت خود در داعش را توضیح دادند.

به نوشته رسانه های عراقی، پنج نفر دستگیر شده "ابوزید العراقی دستیار البغدادی، صدام عمر حسین الجمل ابو رقیه الانصاری دارای تابعیت سوریه و والی ولایت الفرات داعش، عصام عبدالقادر الزوبعی ابوعبدالحق العراقی دستگاه امنیت عمومی ولایت فرات داعش" هستند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها