حمایت آشکار آمریکا از اقدامات یک گروه ترویستی در پاکستان

حمایت آشکار آمریکا از اقدامات یک گروه ترویستی در پاکستان
پنج‌شنبه 20 ارديبهشت 1397 - 18:27

یک مسئول وزارت امورخارجه پاکستان اعلام کرد با وجود درخواست پاکستان از سازمان ملل، دخالت آمریکا سبب شد تا نام گروه تروریستی جماعت الاحرار در لیست سیاه شورای امنیت این سازمان افزوده نشود.

العالم - پاکستان

تلاش پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تحریم عمر خالد خراسانی رئیس گروهک تروریستی ' جماعت الاحرار ' از گروه های تکفیری در پاکستان با دخالت مستقیم آمریکا شکست خورد. 

منابع دیپلماتیکی اعلام کردند دولت پاکستان این پیشنهاد را برای نخستین بار، ششم ژوئیه 2017 میلادی بر اساس قرارداد 1267 سازمان ملل در صحن شورای امنیت پیشنهاد داده بود. 

شورای امنیت سازمان ملل در چهارم ماه'می' 2018 این پیشنهاد را رد کرد. 

منابع دیپلماتیک اعلام کردند آمریکا به دلیل برخی ملاحظات سیاسی جلوی تصویب آن را گرفت و گفته می شود علت مخالفت واشنگتن با این پیشنهاد حضور رهبران جماعت الاحرار در خاک افغانستان است.

این اقدام آمریکا پس از اعلام راهبرد جدید این کشور در قبال جنوب آسیا و افغانستان از سوی دونالد ترامپ در ماه اگوست سال گذشته که به سردی روابط بین اسلام آباد و واشنگتن منجر شد صورت می گیرد. 

ترامپ با بیان اینکه ارتش و سازمان های امنیتی پاکستان با وجود دریافت میلیاردها دلار کمک از آمریکا بارها این کشور را فریب داده ند، تهدید کرد اگر پاکستان در مبارزه با تروریسم به رهبری واشنگتن صادق نباشد و با طالبان و گروه حقانی برخورد قاطع نکند آمریکا از پاکستان حمایت نخواهد کرد.

دولتمردان سیاسی و نظامی پاکستان در واکنش بارها ادعاهای آمریکا را رد کرده اند.

'محمد فیصل' سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز امروز پنجشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی از اقدامات انجام شده برای قرار نگرفتن نام گروه تروریستی ' جماعت الاحرار' در لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرد.

یک مسئول بلند پایه دولتی در پاکستان که نامی از وی برده نشده در گفت و گو با روزنامه انگلیسی 'داون ' با انتقاد شدید از اقدام آمریکا در شورای امنیت علیه پاکستان گفت:سیاست آمریکا برای اعمال تحریم ها در قبال منطقه کاملا دوگانه است.

وی گفته است: آنها تنها به دلیل اینکه سرکرده این گروه تروریستی درخاک افغانستان علیه پاکستان فعالیت می کنند از قرار دادن نام آنها در لیست تحریم ها خودداری کرده اند. 

وی گفت: آمریکا به جای اینکه از این اقدام پاکستان حمایت کند با آن به مخالفت برخاست و آمریکایی ها به جای ایجاد موانع باید به صورت واضح برای ریشه کنی تروریست ها اقدام کنند. 

این مقام دولتی پاکستان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: این نوع رفتارها از سوی آمریکا باعث تضعیف نهاد شورای امنیت خواهد شد .

یک دیپلمات ارشد پاکستان نیز گفته است: تصمیم شورای امنیت باید از روی منطق و اصول بین المللی باشد و اعضای دائمی آن باید از سیاسی کردن این نوع موضوع های حساس خودداری کنند. 

گروه جماعت الاحرار پس از انشعاب از گروه تحریک طالبان پاکستان در سال 2014 تاکنون بیش از 150 حمله تروریستی در سراسر پاکستان صورت داده است.

هر چند بیشتر این حملات علیه نهادهای امنیتی پلیس دولتی پاکستان روی داده با این حال این گروهک تروریستی تکفیری همچنین برای ایجاد رعب و وحشت چندین حمله کور تروریستی در مناطق پرتردد نیز انجام داده است. 

حمله تروریستی به یک کلیسا در لاهور در سال 2015 و حمله کور تروریستی در بین تجمع مردمی در نزدیکی مرزی واگه در نزدیکی شهر لاهور که صدها کشته برجای گذاشت از جمله خونین ترین حملات از سوی این گروه گروه تروریستی بوده است. 

گروهک تروریستی تکفیری جماعت الاحرار با ارسال پیامی به رسانه های پاکستان از این اقدام آمریکا ابراز خرسندی کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها