ماکرون: نمی‌توانیم اجازه دهیم دیگران دیپلماسی ما را تعیین کنند/ مرکل: اروپا دیگر نمی‌تواند برای امنیت خود به آمریکا متکی باشد

ماکرون: نمی‌توانیم اجازه دهیم دیگران دیپلماسی ما را تعیین کنند/ مرکل: اروپا دیگر نمی‌تواند برای امنیت خود به آمریکا متکی باشد
جمعه 21 ارديبهشت 1397 - 08:04

رئیس‌جمهور فرانسه بدون نام بردن از آمریکا، گفت: اروپا نمی‌تواند اجازه دهد دیگر قدرت‌های بزرگ که دوست و متحد اروپا هم هستند، دیپلماسی و امنیت آن را تعیین کنند.

العالم - اروپا

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه در اظهاراتی که به عنوان کنایه به همتای آمریکایی‌اش تعبیر شده، گفت نمی‌توان اجازه داد که برخی کشورها فرمان دیپلماسی کشورهای اروپا را به دست گیرند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، او که در مراسم دریافت جایزه «شارلمانی» در شهر «آخن» آلمان صحبت می‌کرد، گفت: «اگر اجازه دهیم که دیگر قدرت‌های بزرگ، برخی از متحدان و دوستانمان، در سخت‌ترین برهه‌های تاریخ‌مان، خود را در موقعیت تصمیم‌گیری برای دیپلماسی ما و امنیت ما قرار داده و کاری کنند که ما در معرض خطرناک‌ترین تهدیدات قرار گیریم، در آن صورت دیگر حاکمیتی نداریم.»

وی افزود: «انتخاب ما این بود که در خاور نزدیک و خاورمیانه صلح و ثبات ایجاد کنیم... دیگر قدرت‌ها، که البته از حق حاکمیتی برخوردارند، تصمیم گرفتند که به حرف‌هایی که زده بودند پایبند نمانند. بنا به دلایلی که داشتند.»

او با بیان این که «نباید اجازه دهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند»، خطاب به حاضران گفت: «بیایید ضعیف نباشیم... باید با حاکمیت اروپایی، اروپا را به یک قدرت ژئوپلتیکی، تجاری، زیست محیطی، اقتصادی، غذایی و دیپلماتیک بدل کنیم.»

در همین نشست «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم دوباره تأکید کرد که اروپا دیگر نمی‌تواند برای تأمین امنیت به ایالات متحده «متکی» باشد و باید خود برای تأمین امنیت تلاش کند.

اظهارات ماکرون و مرکل دو روز پس از آن مطرح شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با رد درخواست کشورهای اروپایی، رسما به حضور واشنگتن در توافق هسته‌ای با ایران پایان داد. کشورهای اروپایی می‌گویند برجام برای «امنیت اروپا حیاتی» است و اتحادیه اروپا «هرآنچه لازم باشد» برای حفظ این توافق انجام می‌دهد. این در حالی است که آمریکا ضمن خروج از برجام، تمام تحریم‌های یکجانبه رفع شده ذیل این توافق را احیا کرده است. 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها