مغرب بار دیگر ایران را به حمایت از «پولیساریو» متهم کرد

مغرب بار دیگر ایران را به حمایت از «پولیساریو» متهم کرد
جمعه 21 ارديبهشت 1397 - 13:32

سخنگوی دولت مغرب بار دیگر مدعی حمایت ایران از جبهه پولیساریو شد و گفت که قطع روابط با تهران به دلیل حمایت از منافع کشور بوده است.

العالم - ایران /  سیاسی

«مصطفی الخلفی» سخنگوی دولت مغرب مدعی شد که قطع روابط با ایران به دلیل تلاش جنبش حزب‌الله به عنوان متحد ایران برای تسلیح و آموزش جبهه پولیساریو که تهدیدی برای امنیت و ثبات کشور است، صورت گرفت.

الخلفی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی، اظهار داشت که رباط به منظور حمایت از منافع کشور، تصمیم به قطع روابط با ایران گرفت.

«جبهه پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی از سال 1973 دنبال استقلال «صحرای غربی» است و از سال 1976 که نیروهای اسپانیایی از این منطقه خارج شدند، با دولت مغرب درگیر شده است.

درگیری بین دو طرف مغرب و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از آن در سال ۱۹۹۱ توافقنامه‌‌ای درباره برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل امضا شد.

الخلفی تأکید کرد که تصمیم رباط برای قطع روابط با ایران ارتباطی به تصمیمات بین‌المللی علیه ایران کشور ندارد.

سخنگوی دولت مغرب همچنین ادعا کرد که «مسئولان مغرب ادله‌ای درباره اینکه حزب‌الله یک محموله سلاح و مواد منفجره از جمله موشک سام ۹ و سام ۱۱ را به پولیساریو تحویل داده است، در اختیار دارند.»

وی مدعی شد که ادله‌ای درباره اقدام حزب‌الله برای تسلیح و آموزش عناصر جبهه پولیساریو و دست داشتن یک عضو سفارت ایران در الجزائر برای تسهیل ارتباطات بین رهبران این جنبش و اعضای پولیساریو در دست دارند.

این اتهامات در حالی است که ایران و حزب‌الله آن را تکذیب کرده‌اند.

از سوی دیگر وزارت خارجه الجزائر اخیرا سفیر مغرب را احضار کرده و مراتب اعتراض خود درباره وارد کردن غیرمستقیم الجزائر به منازعه بین مغرب و پولیساریو را محکوم کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها