جلوگیری از انتشار بیانیه بروکسل در مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به قدس

جلوگیری از انتشار بیانیه بروکسل در مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به قدس
شنبه 22 ارديبهشت 1397 - 03:41

مجارستان، جمهوری چک و رومانی با همکاری رژیم صهیونیستی، مانع از انتشار بیانیه مشترک اتحادیه اروپا در انتقاد از انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی شدند.

العالم - اروپا

این خبر را مقام‌ات رژیم صهیونیستی و دیپلمات‌های اروپایی به کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته‌اند. 

فرانسه و چند کشور دیگر اتحادیه اروپا رهبری تلاش‌ها برای انتشار این بیانیه را به عهده داشتند. مقام‌های صهیونیستی هدف از این اقدام را نشان دادن موضع مشترک تمامی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به قدس که قرار است دوشنبه انجام شود، می‌دانند.

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند پیش‌نویس این بیانیه در پایتخت کشورهای اروپایی توزیع شد. این بیانیه سه محور داشت: اول) بیت‌المقدس بایستی پایتخت رژیم صهیونیستی و کشور آینده فلسطین باشد؛ دوم) آینده بیت‌المقدس بایستی تنها با مذاکره طرف‌ها معین شود. و سوم) اعضای اتحادیه اروپا از آمریکا تبعیت نمی‌کنند و سفارتخانه‌هایشان را به بیت‌المقدس منتقل نمی‌کنند.

دیپلمات‌های اروپایی خواستار آن بودند که این بیانیه روز جمعه به عنوان بیانیه مشترک تمامی کشورهای این اتحادیه منتشر شود. 

اما مجارستان، جمهوری چک و رومانی مخالفت خود را با این بیانیه اعلام کرده و رسیدن به اجماع بر سر آن را غیرممکن کردند. 

یک دیپلمات اروپایی به کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «مجارستانی‌ها نمی‌خواستند مستقیماً با ترامپ در بیفتند، جمهوری چک و رومانی هم انتقال سفارت خودشان به بیت‌المقدس بر خلاف موضع اتحادیه اروپا را بررسی می‌کنند. این وضعیت این روزهای اتحادیه اروپا است.»

کاخ سفید اعلام کرده قصد دارد روز ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت‌ماه) سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس (قدس) منتقل کند. ۱۴ مه هفتادمین سالروز تأسیس رژیم اشغالگر قدس است. 

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا روز ۱۵ آذر (ششم دسامبر ۲۰۱۷) اعلام کرده بود که دولتش قدس را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت می‌شناسد. او همچنین اعلام کرد واشنگتن سفارتش را به قدس منتقل خواهد کرد. 

این تصمیم با واکنش‌های گسترده و اعتراضات جهانی رو به رو شد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چند روز بعد قطعنامه‌ای را علیه آن به تصویب رساند. 

رژیم صهیونیستی پس از اشغال قدس شرقی در سال ۱۹۶۷، در سال ۱۹۸۰ به صورت یکجانبه قدس شرقی و غربی را پایتخت خود اعلام کرد. شورای امنیت سازمان ملل در همین سال در قالب قطعنامه شماره ۴۷۸ اقدام رژیم صهیونیستی را غیر قانونی اعلام کرد.

پربیننده ترین خبرها