استعفای مقام مرتبط با برجام وزارت خارجه آمریکا

استعفای مقام مرتبط با برجام وزارت خارجه آمریکا
شنبه 22 ارديبهشت 1397 - 07:11

«ریچار جانسون» از کارشناسان ارشد وزارت خارجه آمریکا و دستیار هماهنگ کننده برجام در پی خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور از برجام استعفا کرد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای مجله فارن پالسی، جانسون به عنوان دستیار موقت هماهنگ کننده «اداره اجرای توافق هسته ای با ایران» در وزارت خارجه آمریکا فعالیت می کرد و در مذاکره با انگلیس، فرانسه و آلمان که خواستار ماندن آمریکا در برجام بودند، نقش داشت. 
فارن پالسی نوشته، جانسون هفته جاری استعفا کرده و وی دلیل خاصی برای استعفایش ذکر نکرده اما در ایمیل خداحافظی خود برای همکارانش با اشاره به برجام نوشته، افتخار می کنم که نقش کوچکی در این کار داشتم، به ویژه در دستاورد بزرگ اجرای توافق هسته ای با ایران. 
مقام ها و تحلیلگران می گویند که استعفای این کارشناس ارشد عدم اشاعه هسته ای از وزارت خارجه بخشی از فرار مغزها از دولت است که طی 18 ماه گذشته شدت گرفته است.
فارن پالسی ادامه داده، استعفای جانسون خلاء فزاینده در کادر کارشناسان برنامه هسته ای ایران در وزارت خارجه ایجاد می کند و بیانگر معضل بزرگ خروج مقام های بلندپایه از دولت است.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (18 اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.
خروج آمریکا به رغم هشدارهای جامعه جهانی صورت گرفته است. بسیاری از کشورها از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان تلاش کرده بودند تا مانع نقض قوانین سازمان ملل در خصوص برجام از سوی ترامپ شوند. این کشورها تاکید کرده اند که به برجام پایبند می مانند و از آن خارج نمی شوند.

ترامپ به دنبال خروج از برجام تاکید کرده تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های جدید و سخت‌تر در بازه 90 تا 180 روزه آینده علیه ایران را باز خواهد گرداند. وی همچنین از مقامات تهران دعوت کرده تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

پربیننده ترین خبرها