پایان فرایند رای گیری انتخابات عراق/ میزان مشارکت عراقی ها در انتخابات پارلمانی در 7 استان / ابراز رضایت «فواد معصوم» از حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی

پایان فرایند رای گیری انتخابات عراق/ میزان مشارکت عراقی ها در انتخابات پارلمانی در 7 استان / ابراز رضایت «فواد معصوم» از حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی
شنبه 22 ارديبهشت 1397 - 09:07

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق و نخستین انتخابات پس از سرنگونی داعش در این کشور، صبح امروز آغاز شد.

العالم _ عراق

به گزارش خبرنگار العالم در عراق انتخابات پارلمانی این کشور صبح امروز شنبه در میان تدابیر شدید امنیتی و اجرای قانون منع رفت و آمد در اغلب استان ها از جمله بغداد آغاز شد.

این انتخابات اولین انتخابات در عراق است که پس از شکست کامل گروه تروریستی داعش و دومین انتخاباتی است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 برگزار می شود.

رئیس دایره انتخابات عراق گفت آمار نهایی شمار شرکت کنندگان در انتخابات در سال 2018 که مجاز به رأی دادن هستند به 24 میلیون و 349 هزار و 357 نفر می رسد در حالی که تعداد مراکز رأی گیری به 8959 مرکز می رسد این آمار در سایر استان ها به 55 هزار و 232 مرکز می رسد.

مرحله نخست این انتخابات، پنجشنبه و جمعه پیش برای اتباع عراقی در سایر کشورها و نیز نیروهای امنیتی، کارمندان وزارتخانه‌های کشور و دفاع و کمیساریای عالی انتخابات، در سراسر عراق برگزار شد تا امروز، کلیه نیروهای امنیت و کارمندان بخش‌های مذکور بر روی برگزاری انتخابات شفاف متمرکز شوند.

در ذیل اخبار لحظه به لحظه انتخابات عراق را مشاهده می کنید؛

نیچروان بارزانی رای خود را به صندوق انداخت

9:30/ نخست‌وزیر منطقه کردستان از جمله نخستین مقامات عراقی بود که با حضور پای صندوق رأی، در این انتخابات شرکت کرد و از کردها نیز خواست از فرصت موجود استفاده کنند و آن را هدر ندهند.

وی گفت: آماده ایم گذشته را رها کرده و صفحه جدیدی را در روابط با بغداد باز کنیم 


نوری المالکی پای صندوق رأی: این انتخابات باید عراق را وارد مرحله جدیدی کند

9:50/ «نوری المالکی» معاون رئیس‌جمهور عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون، با حضور در یکی از حوزه‌های رای‌گیری، رای خود را به صندوق انداخت.

وی سپس در جمع خبرنگاران اعلام کرد که واقعا برخی طرف‌ها می‌خواهند که با این انتخابات و نتایج آن بازی کنند اما این انتخابات باید عراق را وارد مرحله جدیدی کند و شرکت در این انتخابات یک وظیفه شرعی و اخلاقی است. 

مالکی که پیش از «حیدر العبادی» تصدی پست نخست‌وزیری را برعهده داشت، در دور جدید انتخابات پارلمانی عراق نیز شرکت کرده است در راس ائتلاف دولت قانون با سایر نامزدهای انتخاباتی رقابت خواهد کرد.


اولین ویدیو از حضور مردم عراق در انتخابات پارلمانی را اینجا مشاهده کنید.


مقتدی صدر در نجف اشرف پای صندوق رأی رفت

10:50/ «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر که در این دوره از انتخابات از ائتلاف «سائرون نحو الاصلاح» به ریاست «حسن عبدالله العاقولی» از رهبران حزب «الاستقامة الوطنی» وابسته به جریان صدر حمایت می‌کند، صبح امروز رأی خود را در یکی از مراکز رأی‌گیری در نجف اشرف به صندوق انداخت.


رئیس پارلمان عراق رای خود را به صندوق انداخت

11:30/ «سلیم الجبوری» از دیگر مقامات عراقی بود که در اول صبح امروز در یکی از حوزه‌های رای‌گیری حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت و گفت: در صورتی که احساس کنیم تلاش‌هایی برای تقلب در انتخابات در جریان است، اقدامات قانونی لازم را انجام خواهیم داد.


اعلام تعطیلی رسمی روز یکشنبه

12:00/ دفتر نخست‌وزیری عراق، صبح روز شنبه (امروز 22 اردیبهشت) اعلام کرد که به منظور تامین فضای مناسب و آرام برای شهروندان عراقی روز یکشنبه (فردا) نیز تعطیل خواهد بود تا فرآیند انتخابات و شمارش آراء در آرامش پیش رود.


«حیدر العبادی» رأی خود را در «الکرادة» به صندوق انداخت

نخست‌وزیر عراق صبح امروز رأی خود را در یکی از مراکز رای‌گیری نزدیک محل اقامتش به صندوق انداخت.


 

وقتی نخست وزیر عراق هم بازرسی بدنی می‌شود! + تصاویر

 


ابراز رضایت «فواد معصوم» از حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی

رئیس‌جمهور عراق با حضور در پای صندوق رأی ویژه مسئولان در بغداد، از اقبال عمومی مردم عراق به انتخابات جاری ابراز خشنودی کرد.


«هادی العامری» خواستار مشارکت قوی مردمی در انتخابات برای انتقال مسالمت آمیز قدرت شد

 رئیس ائتلاف «الفتح المبین» نیز با حضور در مرکز رای‌گیری ویژه مقامات مسئول عراق در هتل «الرشید» بغداد، رای خود را به صندوق انداخت.  وی سپس در جمع خبرنگاران کلیه مردم عراق را به مشارکت قوی در انتخابات به منظور ایجاد تغییر و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور، قرار خواند و گفت: با وجود انتشار اخباری درباره خراب شدن سیستم‌های کامپیوتری، وضعیت بسیار خوب است.


 30 هزار نفر از آوارگان دیالی تا این لحظه از مشارکت در انتخابات محروم ماندند

معاون استاندار دیالی در عراق تاکید کرد که به علت باز نشدن حوزه رای گیری در کلار و سلیمانیه، بیش از 30 هزار رای دهنده از آوارگان دیالی در منطقه کردستان از رای دادن محروم ماندند.


خبرنگار العالم: کمیساریای عالی انتخابات پارلمانی عراق به نیروهای امنیتی که پیشتر موفق به رای دادن نشدند، اجازه داد تا رای دهند.


میزان مشارکت عراقی ها در انتخابات پارلمانی در 7 استان


توصیه نماینده آیت الله سیستانی به رای دهندگان عراقی


تلویزیون عراق از بسته شدن مراکز رای گیری در انتخابات پارلمانی این کشور در ساعت 18 به وقت محلی خبر داد


ستاد عملیات بغداد از موفقیت طرح امنیتی ویژه تامین امنیت رای دهندگان خبر داد

این خبر در حال تکمیل است...

پربیننده ترین خبرها