طرح دو فوریتی مجلس در واکنش به خروج آمریکا از برجام

طرح دو فوریتی مجلس در واکنش به خروج آمریکا از برجام
شنبه 22 ارديبهشت 1397 - 10:30

رییس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی از طرح دو فوریتی الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل در واکنش به خروج آمریکا از برجام خبر داده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری به ایرنا گفته، طرح دو فوریتی الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل در واکنش به خروج آمریکا از برجام، با 100 امضا تهیه و تقدیم هیات رییسه مجلس شده است.

وی در عین حال خاطرنشان کرده، نمایندگانی که هنوز این طرح را امضا نکرده اند، می توانند به معاونت قوانین مجلس مراجعه کنند.
وی گفته، طرح الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل روز یکشنبه چاپ می شود و در نوبت بررسی طرح های دو فوریتی قرار می گیرد.
رییس کمیته هسته ای مجلس یادآور شده، براساس این طرح دولت موظف می‌شود تضمین‌های لازم را از اروپایی‌ها و اعضای 1+5 بجز آمریکا اتخاذ کند، البته این تضمین‌ها باید کامل و جامع باشد، همچنین در این طرح تاکید شده مذاکرات با اروپایی‌ها نباید بیش از یک ماه زمان ببرد.

ذوالنوری تصریح کرده، بر اساس این طرح، اگر اروپایی‌ها تضمین ندادند یا اگر تضمین دادند و آن را نقض کردند، دولت می‌تواند چرخه کامل سوخت را شروع کند. 
وی خاطرنشان کرده، در این طرح دولت موظف شده در صورت تضمین ندادن اروپایی ها غنی‌سازی اورانیوم را به ظرفیتی به بیش از 190 هزار سو افزایش دهد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، به رغم هشدارهای جهانی و مخالفت اتحادیه اروپا، شامگاه سه‌شنبه (18 اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، با زیر پا گذاشتن قطعنامه سازمان ملل خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های جدید و سخت‌تر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ به رغم زیر پا گذاشتن تعهدات کشورش در برجام که درمذاکرات با 1+5 و تصویب سازمان ملل وجهه ای بین المللی یافته است، از مقامات تهران دعوت کرده تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

خروج ترامپ از توافقنامه بین المللی برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، نشان داد که آمریکا قابل اعتماد نیست.

خروج آمریکا از برجام، واکنش های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و بسیاری از  کشورهای جهان و سازمان های بین المللی را برانگیخت و تنها رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حامی این رژیم از جمله عربستان سعودی، بحرین و امارات از آن حمایت کردند.

پربیننده ترین خبرها