واشنگتن خواستار تشکیل یک دولت فراگیر در عراق شد

واشنگتن خواستار تشکیل یک دولت فراگیر در عراق شد
يکشنبه 23 ارديبهشت 1397 - 09:11

وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که پارلمان جدید عراق بتواند خیلی فوری یک دولت فراگیر که پاسخگوی نیاز تمام مردم عراق باشد را تشکیل دهد.

العالم- آمریکا 

انتخابات پارلمانی عراق از صبح روز شنبه (دیروز) در سراسر این کشور آغاز شد و در ساعت 18:00 به وقت محلی (15:00 به وقت گرینویچ) به پایان رسید و روند أخذ رأی تقریبا در عموم استان‌ها در آرامش برگزار شد.

«مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای درباره این انتخابات ابراز امیدواری کرد که دولت جدید عراق از جمله اعضای گوناگون جامعه این کشور بعد از انتخابات پارلمانی به سرعت تشکیل شود.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، این مقام آمریکایی ضمن تبریک به مردم عراق برای برگزاری انتخابات پارلمانی گفت: «اعضای تازه انتخاب شده پارلمان، وظیفه مهمی در تشکیل یک دولت جامعه دارند؛ دولتی که به نیازهای تمامی مردم عراق پاسخگو باشد».

وی ادامه داد: «ما امیدواریم که این فرایند (تشکیل دولت درعراق) سریع و در جدول زمانی قانون اساسی پیش برود به طوریکه عراق بتواند همچنان به سوی یک آینده امن‌‌تر، باتجربه‌تر و روشن‌تر پیش برود».

پومپئو تصریح کرد که واشنگتن به همکاری با رهبران عراقی بر اساس توافق چارچوب راهبردی دوجانبه متعهد است.

گزارش‌ها و آمارها نشان می‌‌داد که حدود 25 میلیون عراقی در 18 استان که 3.5 میلیون آن، رأی‌اولی بودند می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند. 

انتخابات 2018، چهارمین انتخابات پارلمانی بعد از سقوط رژیم بعث در عراق است که نتیجه آن انتخاب 328 نماینده خواهد بود.

هفت هزار نامزد در قالب ائتلاف‌های متعددی از جمله ائتلاف «النصر»، «الفتح»،‌«دولة القانون»، «القرار العراقی» و «سائرون» با هم رقابت کردند.

هنوز نتایج انتخابات پارلمانی عراق به صورت رسمی اعلام نشده است.

پربیننده ترین خبرها