یورش 1600 شهرک‌نشین به مسجدالاقصی

یورش 1600 شهرک‌نشین به مسجدالاقصی
يکشنبه 23 ارديبهشت 1397 - 17:07

در حالی که فقط یک روز به زمان انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی باقی مانده، رژیم صهیونیستی نظامیان بسیار زیادی در این شهر مستقر کرده و قدس شبیه پادگان نظامی شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

قدس در پی اتخاذ تدابیر شدید امنیتی رژیم صهیونیستی، یک روز قبل از موعد انتقال سفارت آمریکا به این شهر شبیه پادگان نظامی شده است.

رژیم صهیونیستی قصد دارد عصر امروز  (یکشنبه) با حضور «رووین ریولین» رئیس و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مراسمی به مناسب پنجاه و یکمین سالگرد اشغال قدس (در سال 1967) برگزار کند؛ صهیونیست‌ها این مراسم را به مناسبت آنچه «یکپارچه‌سازی قدس» می‌نامند، برگزار می‌کنند.

این جشن‌ها در عصر فردا که قرار است سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منتقل شد، به اوج خود خواهد رسید و «جارد کوشنر» داماد و فرستاده دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به همراه همسرش «ایوانکا» از جمله مهمانان این جشن هستند و آنها امروز وارد فلسطین اشغالی شدند. 

فلسطینی‌ها قصد دارند فردا و پس فردا تظاهرات‌های گسترده‌ای در نوار غزه و کرانه باختری برگزار کنند؛ پس‌فردا مصادف با «یوم‌النکبه» سالروز اشغال فلسطین است.

یورش 1600 شهرک‌نشین به مسجدالاقصی

بیش از 1600 شهرک‌نشین امروز تحت تدابیر شدید امنیتی وارد مسجدالاقصی شدند ؛ همچنین درگیری‌هایی میان نظامیان رژیم صهیونیستی و تعدادی از فلسطینی‌های معترض به این یورش رخ داد و یکی از نگهبانان مسجدالاقصی بازداشت شد. 

نگاهی به تاریخچه اشغال قدس

پس از تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1948، مطابق قسمت (ب) از ماده پنجم توافقنامه آتش‌بس امضا شده بین اردن و رژیم صهیونیستی در «رودس» سوم مارس 1949، مرزهای قدس تعیین گردد؛ به این ترتیب قدس به دو قسمت تقسیم گردید.

1 - قسمت شرقی تحت حاکمیت عرب‌ها که مساحتی بالغ بر (2220) دونم (هر دونم حدود 1000 متر) داشت.

2-  قدس غربی تحت حاکمیت اسرائیل با مساحت (16261) و علاوه بر آن مناطقی با مساحتی در حدود (850) دونم در حد فاصل این دو منطقه نیز زیر نظر سازمان ملل متحد قرار گرفت.

پس از سال 1967 که رژیم صهیونیستی شهر بیت‌المقدس و زمین‌های بسیاری از حومه آن را اشغال کرد، این شهر مساحتی در حدود (108000) دونم پیدا کرد؛ سپس با توسعه دوباره این شهر بوسیله الحاق زمینهای از کرانه باختری مساحت این شهر در سال 1994 به (123000) دونم رسید. روند مصادره زمینهای بیت‌المقدس به شرح ذیل می‌باشد: 

ـ حکومت قیمومیت فلسطین (117‌ هزار دونم از اراضی فرمانداری قدس را جدا کرده و به آژانس یهود بخشید).

ـ به دنبال اشغال مستقیم قدس در سال 1967، (116) دونم از بخش جنوبی محله‌های شهر قدیمی به ظاهر برای مصالح عمومی و در واقع به جهت برپائی محله یهودی جدید مصادره شد.

ـ مرحله بعدی در سال 1968 آغاز شده و (3345) دونم از اراضی منطقه «شیخ جراح و وادی الجوز و ارض السمار» برای ساخت شهرکهای یهودی مصادره شد.

ـ اوایل دهه هشتاد زمانی که (کنست) مجلس صهیونیستی در 30 جولای 1980 قانون جدیدی به عنوان اینکه قدس پایتخت رژیم صهیونیست می‌باشد را تصویب کرد و رژیم صهیونیستی اراضی روستاهای «بیت حنیفا و شعفاط» که حدود (440) دونم بود را برای برپائی شهرکهای «بسغات زئیف» و «بسغات أومر» مصادره کرد.

ـ از سال 1987 مرحله دیگری از روند مصادره زمینهای قدس و شهرک‌سازی آغاز گردید که هنوز ادامه دارد. این مرحله اولین بار توسط «آرییل شارون» و وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و وزیر مسکن در دولت ائتلافی سال 1987 و وزیر امور زیر بنائی و مسکن در دولت تندرو نتانیاهو، با اشغال یک ساختمان متعلق به اعراب در محله‌های اسلامی این شهر آغاز شد و به دنبال آن گامهای مشابهی در روستاها و شهر بیت‌المقدس از سوی گروههای افراطی یهودی انجام گردید.

 همچنین نیروهای اشغالگر در 14/3/1995، (2040) دونم از اراضی روستای شعفاط و عنانا، العسیویه، نزدیک قدس را به دلیل انتقال خطوط برق بین شهرکهای «راموت و معالیه ادومیم» مصادره نمودند. با اشغالگری صهیونیست‌ها، بیش از 24 هزار دونم از زمینهای قدس در طول 28 سال پس از جنگ 1967 مصادره گردید و در طول این دوره بیش از (38500) واحد مسکونی یهودی در قدس شرقی ساخته شد و موجب افزایش تعداد یهودیان در این بخش از شهر، از صفر در سال 1967 به بیش از 165 هزار شهرک‌نشین تا سال 1995 در برابر 160 هزار فلسطینی گردید.

فارس

پربیننده ترین خبرها