بروجردی در گفتگو با شبکه العالم:

حفظ برجام منوط به تضمین اروپا به ایران است/رژیم صهیونیستی اولین قربانی بازی با آتش آمریکاست/ تحریم های آمریکا بی تاثیر بر ثبات ایران است/ سوریه در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی دست بسته نیست/ ایران در سوریه پایگاه و مرکز نظامی ندارد

حفظ برجام منوط به تضمین اروپا به ایران است/رژیم صهیونیستی اولین قربانی بازی با آتش آمریکاست/ تحریم های آمریکا بی تاثیر بر ثبات ایران است/ سوریه در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی دست بسته نیست/ ایران در سوریه پایگاه و مرکز نظامی ندارد
يکشنبه 23 ارديبهشت 1397 - 19:11

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که ترامپ با خروج از برجام ثابت کرد که آمریکا غیر قابل اعتماد است، تنها راه حفظ برجام را به ارایه تضمین های اروپا برای عمل به تعهداتش عنوان کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم درباره خروج دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، از برجام اظهار داشت: اولین اثر این اقدام غیر منطقی ترامپ این بود که همه دنیا متوجه شدند که آمریکا غیرقابل اعتماد است. وقتی که به یک توافق مهم بین المللی که همه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان آن را امضا کردند و شورای امنیت هم برای حمایت از آن قطعنامه صادر کرده اما با این وجود ترامپ به آن پایبند نمی ماند، نشان می دهد که آمریکایی ها غیر قابل اعتمادند.

ایستادگی بی سابقه دنیا در برابر آمریکا پس از خروج از برجام

بروجردی گفت: هیچگاه در تاریخ آمریکا، کشورهای مهم دنیا به این میزان در نقطه مقابل آمریکا نایستاده بودند یعنی هم روسیه و چین و هم همپیمانان اروپایی آمریکا رسما با تصمیم این کشور مخالفت کردند و خانم موگرینی هم به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موضع صریح و تندی را اتخاذ کرد و در عمل یک انزوایی برای آمریکا رقم خورد.

تحریم ها اعمال شود، هیچ توجیهی برای پایبندی ایران به محدودیت پذیرفته شده هسته ای وجود نخواهد داشت

وی  افزود: آنچه برای ما مهم است به عنوان جمهوری اسلامی ایران، چون محدودیت ها را پذیرفته ایم بر این اساس که تحریم ها برداشته شود، لذا اگر قرار بر این باشد که تحریم ها یک بار دیگر اعمال شود بنابراین هیچ توجیهی برای ادامه مسیر محدودیت ها در عرصه فعالیت های صلح آمیز هسته ای در ایران وجود نخواهد داشت. بنابراین ما منتظریم که چه اتفاقی درعرصه می افتند، اگر دیگر کشورهای امضا کننده به امضای خود احترام بگذارند و پای موضوع بایستند و از فشارهای آمریکا و تحریم های این کشور نهراسند و تضمین های لازم را به جمهوری اسلامی ایران بدهند، که سفر وزیر امور خارجه کشورمان به این کشورها و ملاقات با وزرای خارجه پنج عضو دایم شورای امنیت با همین هدف صورت گرفته، تعیین کننده است و می تواند مبنایی برای گام های بعدی باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به این که موضوع هسته ای یک موضوع ملی است و در پس آن عزم ملی وجود دارد به همین دلیل جایگاه تصمیم گیری نسبت به مساله  فعالیت هسته ای، شورای عالی امنیت ملی است که سران هر سه قوه در آن حضور دارند بنابر این ما هم به عنوان مجلس شورای اسلامی و یک رکن از نظام، هماهنگ با بقیه قوا حرکت خواهیم کرد و ما چون این روزها را پیش بینی می کردیم قبلا در این زمینه قانون تصویب کرده ایم که اگر آمریکایی ها به تعهد خودشان عمل نکنند و پابرجا باقی نمانند ما دولت را مکلف خواهیم کرد که درکوتاه ترین مدت غنی سازی مورد نیاز را بدون محدودیت انجام بدهد و به همین دلیل هم سه شنبه این هفته دکتر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی را در کمیسیون دعوت کرده ایم تا از میزان آمادگی سازمان انرژی اتمی ایران برای فعالیت های جدید مطلع شویم که اگر مشکلی وجود دارد کمک کنیم حل شود، بنابراین همه چیز به میزان پایبندی بقیه امضا کنندگان بر پای سند برجام بستگی دارد.

در صورت خروج از برجام، به هر میزان که نیاز داشته باشیم غنی سازی خواهیم کرد

وی در خصوص میزان غنی سازی از سوی ایران در صورت پایبند نبودن بقیه امضا کنندگان برجام به این توافقنامه نیز خاطرنشان کرد: خط قرمز ما بمب هسته ای است و ما هم به تعهد خودمان در این زمینه پابرجا هستیم و از فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، هم برخور داریم لذا به غیر از این موارد به هر میزان که احتیاج داشته باشیم غنی سازی خواهیم کرد. به غیر از خط قرمزی که عنوان شد، ما هیچگونه محدودیتی در صورت عدم دریافت تضمین لازم از سوی بقیه امضا کنندگان سند برجام، محدودیتی برای خودمان قایل نیستیم. فرض کنید راکتور تهران به سوخت با غنای 20 درصد نیاز دارد ما به این میزان غنی سازی خواهیم کرد یا درخصوص پیشران ها نیز که جزء برنامه های جدی ماست و در مجلس هم تصویب شده که باید در ساخت آن ورود پیدا کنیم، به همین ترتیب است ضمن این که هر پروژه ای میزان اورانیوم غنی شده خودش را نیاز دارد و ما هم  بر اساس نیاز خودمان در پروژه ها عمل  خواهیم کرد.

اروپا باید با دادن تضمین های لازم نشان دهد که قابل اعتماد است

بروجردی فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص بی اعتمادی به سه کشور اروپایی امضا کننده برجام را فرمایش کاملا دقیق و هوشمندانه به لحاظ تجربه تاریخی عنوان کرد و گفت: بنابراین کشورهای اروپایی باید بتوانند با دادن تضمین های لازم نشان بدهند که قابل اعتمادند و این یک آزمون مهم تاریخی است در برابر اروپا که بتواند استقلال خودش را نشان بدهد. درست است که مجموعه اتحادیه اروپا 27 کشور هستند و یک قدرت مهم اقتصادی در دنیای امروز هستند ولی به لحاظ استقلال سیاسی اگر نتوانند در مقابل آمریکا بایستند و از خودشان استقلال نشان دهند در عمل مانند بقیه کشورهای ضعیفی خواهند بود که دنباله رو آمریکا هستند. قرار بر این نیست که آمریکا برای همیشه بر خیلی از کشورها حاکمیت داشته باشد به خصوص آمریکای ترامپ که به هیچ قاعده ای پایبند نیست و هیچ احترامی برای افکار عمومی دنیا و همپیمانان خودش قایل نیست بنابر این مقطع کنونی زمانی است که اروپایی ها باید بتوانند توانمندی خودشان را در عمل به اثبات برسانند.

بروجردی در ادامه بر اهمیت اجرای برجام ازسوی امضا کنندگان تاکید و خاطرنشان کرد: اجرای برجام مهم است و بقای آن بدون اجرای مفاد آن خاصیتی نخواهد داشت، به طور مثال توتال یک شرکت فرانسوی است که با ایران  قرارداد دارد و اگر قرار باشد چون ترامپ از برجام خارج شده و این شرکت به تعهدات خود عمل نکند بیانگر این که است که اروپا ناتوان است، درخصوص  ایرباس نیز به همین شکل؛ در هر صورت آنها باید بتوانند در برابر فشارها و تحریم های آمریکا بایستند بالاخره آنها هم مصالح و منافع خاص خودشان را دارند واگر علاقه مند هستند که شاهد ادامه حضور جمهوری اسلامی ایران در برجام باشند، باید از خودشان سرمایه گذاری کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح  کرد: دو کشور مهم روسیه و چین در برابر آمریکا توانمندی خاص خودشان را دارند و در عین حال نیز اختلاف فراوان نیز دارند. همین جنگ اقتصادی که آمریکا به چین، کره و ژاپن تحمیل می کند نشان دهنده اختلاف نظرهاست. بنابراین آنها باید مصلحت خودشان را بیندیشند چون ما صداقت و پایبندی خودمان را به تعهدات ثابت کرده ایم. آژانس بین المللی انرژی اتمی یازده بار راستی آزمایی انجام داده و هر یازده بار تایید کرده که ایران هیچگونه تخلفی از مقررات آژانس نداشته و به تعهدات خود عمل کرده بنابر این ما در اینجا طلبکاریم و بدهکار هیچ کشوری نیستیم.  

جنگ نیابتی آمریکا در سوریه

وی در خصوص جنگ نیابتی آمریکا در سوریه گفت: آمریکایی ها بعد از شکست در عراق جنگ را علیه سوریه به این دلیل نیابتی کردند که جامعه آمریکا تحمل چند هزار کشته دیگر را نداشت. در جنگ نیابتی هم از همه توانمندی های خودشان استفاده  کردند، از جمله هم‌پیمانان اروپایی، منطقه ای و کشورهای متعهدد، میلیاردها دلار هزینه، ده ها هزار نیروی جذب شده به عنوان تروریست هایی که در پایگاه های متعدد کشورهای همسایه سوریه آموزش دادند و مسلح کردند اما آنها از پس توان ملت سوریه برنیامدند و شکست خوردند، آمریکایی ها در یمن هم شکست خوردند، چه کسی است که نداند هواپیماهای مدرن عربستان هواپیماهای آمریکاست که روزانه ده‌ها انسان بی گناه را به خاک و خون می کشد و تا امروز بیش از 15 هزار انسان بی گناه جان خود را از دست داده اند؛ امروز در یمن یک نسل کشی تمام عیار علیه یک جامعه اسلامی را شاهد هستیم.

برخورد نظامی با ایران محدود به مرزهای ما باقی نخواهد ماند 

بروجردی پیرامون احتمال درگیری نظامی آمریکا با ایران گفت: آمریکایی ها به خوبی می دانند که اگر بخواهند با آتش بازی کنند اولین قربانی رژیم صهیونیستی خواهد بود؛ برخورد با ایران حتما محدود به مرزهای ایران باقی نخواهد ماند، من فکر نمی کنم آمریکا در اینجا دچار اشتباه محاسباتی شود، آمریکا امروز محکوم است که در یک قرارداد بین المللی شانه خالی و نقض عهد کرده است و آنها باید تاوان دهند نه کشور دیگری.

تحریم های آمریکا بی تاثیر برثبات ایران است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به رشد اقتصادی و علمی ایران در دو راه تحریم های پیش از برجام، تحریم های جدید آمریکا را بی تاثیر دانست و تصریح کرد:  ایران بزرگترین رشد اقتصادی و علمی خود را در دوران تحریم داشت، ما یک کشور و ملت بزرگ هستیم؛ ما 15 همسایه داریم از لحاظ تعداد همسایگان سومین کشور در دنیا هستیم، در دوران تحریم های فرضی آینده ثبات خود را حفظ خواهیم کرد اما آنچه که در این مورد اهمیت دارد این است که ایران ثابت کرد کشوری است که تعهدات خود عمل می کند و اگر کشورهای دیگر به تعهدات خود عمل نکنند قطعا بازنده بازی خواهند بود.

بروجردی تاکید کرد زمان اروپا و طرف های دیگر برای حفظ برجام زمان محدودی است.

سوریه یکی از قوی ترین ارتش های جهان عرب را داراست

وی در خصوص حمله موشکی متقابل سویه به رژیم صهونیستی گفت: امروز سوریه در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی دست بسته نیست و پاسخ می دهد، جنگنده صهیونیستی را همین چند وقت اخیر ساقط کرد و موشک پراکنی صهیونیست ها را پاسخ متقابل داد، رژیم اشغالگر از لحاظ امنیتی بسیار شکننده است و اگر بخواهند این بازی را ادامه دهند قطعا این رژیم و آمریکا شکست خواهند خورد.

بروجردی اتهامات آمریکا و رژیم صهیونیسی در دست داشتن ایران در حمله به رژیم اشغالگر را قدیمی دانست و اظهار داشت: سوری ها خود اعلام کردند این حملات از سوی آنها صورت گرفته است این اتهامات که ایران در پس این حملات است اتهام درستی نیست، ارتش سوریه یکی از قوی ترین ارتش های کشورهای عربی است.

وی افزود: ایران حضور مستشاری با هماهنگی کامل دولت سوریه در این کشور دارد؛ اگر کشوری قرار است از سوریه خارج شود آنهایی هستند که بدون اجازه دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند، ما از دو سال گذشته اتاق عملیات مشترک در سوریه با حضور روسیه داریم و طبیعتا یک کار دقیق نظامی به جز این امکان پذیر نیست در عراق هم زمانی که بحران بالا بود اتاق فکرهای چهارجانبه هم در بغداد و هم در دمشق داشتیم.

بروجردی خاطرنشان کرد: ما در سوریه مرکز و پایگاه مستقل و جداگانه ای نداریم و همه اقدامات با همکاری و هماهنگی  دولت سوریه صورت می گیرد این دست اتهمات صرفا برای ایجاد یک محمل برای حمله نظامی به سوریه و تخریب امنیت این کشور است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص کاهش نیروهای مستشاری ایران در سوریه اظهار داشت: امروز مناطق مهمی از سوریه آزاد شده است و امیدواریم سایر مناطقی که در دست تروریست هاست نیز آزاد شود که در آن صورت دیگر نیاز حضور مستشاری ما در سوریه مشابه گذشته نباشد

پربیننده ترین خبرها