ظریف، چین را به مقصد روسیه ترک کرد

ظریف، چین را به مقصد روسیه ترک کرد
يکشنبه 23 ارديبهشت 1397 - 18:52

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز (یکشنبه) به منظور رایزنی و تبادل‌نظر درباره برجام با مقامات چین، به پکن سفر کرده بود، این کشور را به مقصد مسکو ترک کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف‌های برجام و بررسی امکان تداوم توافق هسته ای در صورت تضمین منافع ملت ایران، سفر فشرده‌ای را به چین، روسیه و بلژیک آغاز کرده و در اولین دیدار امروز (یکشنبه) با مقامات چینی گفت ‌و گو و تبادل نظر  کرد.
ظریف در بدو ورود به چین در جمع خبرنگاران گفته، همانطور که رییس جمهوری اعلام کردند برای همه گزینه ها آماده هستیم اما اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع ملت ایران تضمین شود.
او درباره اهمیت سفر خود به چین خاطرنشان کرده، روابط ایران با این کشورها همیشه خوب و مثبت بوده است و بعد از خروج آمریکا از برجام هم، اهمیت آن بیشتر می شود.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر به چین در فرودگاه پکن مورد استقبال «دنگ لی» مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقا وزارت خارجه چین قرار گرفت.
دو طرف در این دیدار ضمن تاکید بر روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور بر حفظ برجام و حراست از آن تاکید کردند.
ظریف در این دیدار خاطرنشان کرده، روابط چین و ایران همیشه خوب و مثبت بوده است و بعد از برجام از حساسیت بالایی برخوردار شده است.
محمد جواد ظریف در ادامه سفر به چین، با "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت و گو کرد.
ظریف در دیدار با همتای چینی خود در مورد برجام و همچنین راه های توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی دو جانبه رایزنی کرد.
وزیر امور خارجه پس از پکن برای رایزنی با مقامات روسی راهی مسکو می‌شود و روز سه‌شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.
وزیران امور خارجه ژاپن و نروژ نیز در تماس تلفنی جداگانه با ظریف بر تداوم برجام تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، ترامپ سه شنبه گذشته (18 اردیبهشت - 8 مه) خروج آمریکا از توافق هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد. 
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای ایران تاکید کرد انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند. 
رئیس جمهوری ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با 5 کشور باقی مانده در توافق ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها