نویسنده و تحلیلگر سیاسی عربستانی:

عربستان مقصد نهایی بهار عربی است

عربستان مقصد نهایی بهار عربی است
يکشنبه 15 مرداد 1391 - 10:12

العالم، بيروت - نويسنده و تحليلگر سياسي عربستاني با اشاره به اينکه رژيم آل سعود دست نشانده غرب است، تاکيد کرد که غرب به خوبي مي داند كه مقصد نهايي انقلاب هاي عربي در منطقه، عربستان سعودي است.

" نضال حميدي" روز یکشنبه به شبكه خبري العالم، گفت: آمريكا و انگليس در عربستان رژیمی را به وجود آوردند كه 70 سال در اين كشور حكومت کرده است و محور تمام نظام هاي وابسته به غرب را تشكيل مي دهد.

نويسنده و تحليلگر سياسي عربستانی، افزود: انگليسي ها به آل سعود طرحي براي بازسازي ساختار نظام حاكم پيشنهاد كردند تا بتوانند اين خاندان را نجات دهند؛ بر پايه اين طرح پادشاه و وليعهد در راس حكومت باقي مي مانند، هيات وزيران از قبايل و شاهزادگان مناطق يا مذاهب مختلف تشكيل مي شود، نام حكومت و ساختار مذهبي حاكميت نيز تغيير مي کرد.

حميدي تاكيد كرد: پادشاه عربستان اين طرح را به شدت رد كرد و براي نجات يافتن از فشارهاي آمريكا و انگليس، خاندان آل سعود را بار ديگر در دربار گرد هم آورد و شاهزاده بندر بن سلطان را به سازمان اطلاعات بازگرداند.

نويسنده و تحليلگر سياسي عربستانی، افزود: پس از شكل گيري خيزش هاي مردمي در منطقه الشرقيه، خاندان آل سعود نيروهاي نظامي گسترده اي اعم از نيروهاي گارد ملي، سازمان اطلاعات، نيروهاي داوطلب، پلیس مذهبی، پليس سري كه تحت عنوان پليس مردمي پس از تجاوز به بحرين تشكيل شد را به فرماندهي "متعب بن عبدالله و محمد بن نايف" به این منطقه اعزام كرد تا قيام شكل گرفته در اين منطقه را سرکوب كنند.

وی خاطر نشان كرد: اعتراضات قطيف تقريبا به صورت روزانه تكرار مي شد و كم كم از كنترل رژیم خارج شد، مساله بحرين نيز از كنترل رژيم آل سعود خارج شده است به اين معني كه آنها با وجود اشغال بحرين نتوانستند اوضاع اين كشور را آرام كنند و انقلاب را فرو بنشانند،اوضاع يمن نيز از كنترل آل سعود خارج شده است و الحوثي ها روز به روز بيشتر قدرت گرفتند، همه اين مسائل سبب شد كه شدت برخورد با معترضان در منطقه الشرقيه شدت يابد، زيرا  آل سعود بر اين باور است كه عامل قدرت آنها كه نفت است، در منطقه نفت خيز الشرقیه رو به ضعف نهاده است.

نضال حمیدی گفت:خطري كه منطقه نفتي عربستان را تهديد مي كرد، سبب شد كه آمريكايي ها و انگليسي ها به اعمال فشار بر خاندان حاكم در عربستان روي آورند و تغيير ساختار نظام را خواستار شوند؛ در حال حاضر اوضاع به سرعت رو به فروپاشي است و فروپاشي نظام آل سعود همه سامانه های غربي كه در كشورهاي عربي و منطقه ايجاد شده است را با تهدید فروپاشی مواجه خواهد کرد؛ اكنون حرف و حديث درباره ناكارامدي خاندان آل سعود براي حاكميت عربستان است و نظام حاكم بر عربستان، شكننده ترين نظام در ميان كشورهاي منطقه به شمار مي رود.

نضال حميدي يش بيني كرد كه خاندان حاكم حداكثر تا يك سال و نيم ديگر به مرحله فروپاشي برسد و تصریح کرد: اما حتي سقوط اين رژيم نيز اهميتي براي آمريكايي ها ندارد زيرا آمريكا تنها به حفظ منافع خود در اين كشور مي انديشد و اين كار را از طريق حكومت جديدي كه بر سر كار خواهد آمد، عملي می کند.

19:07

 

 



پربیننده ترین خبرها