در دیدار وزیر دفاع افغانستان؛

جهانگیری: گفت وگو پیش نیاز صلح پایدار در افغانستان است

جهانگیری: گفت وگو پیش نیاز صلح پایدار در افغانستان است
دوشنبه 24 ارديبهشت 1397 - 16:52

معاون اول رییس جمهوری پیش نیاز پیشرفت برنامه صلح پایدار در افغانستان را گفت وگو میان گروه‌ها و اقوام مختلف در این کشور دانست و گفت: استفاده از روش‌های مسالمت آمیز، شانس استقرار صلح پایدار در افغانستان را بیشتر می‌کند.

العالم - ایران / سیاسی

معاون اول ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری ظهر دوشنبه در دیدار طارق شاه بهرامی وزیر دفاع ملی افغانستان افزود: افغانستان کشوری مهم و همسایه ای بسیار خوب برای جمهوری اسلامی ایران است و ایران از پیشرفت و توسعه امنیت در افغانستان خوشحال می شود.

معاون اول رییس جمهوری یکی از مهمترین مسائل افغانستان را امنیت در این کشور برشمرد و تصریح کرد: توسعه امنیت و جلوگیری از فعالیت گروه های تروریستی باید در افغانستان یک راهبرد جدی باشد و کشورهای همسایه نیز باید در این زمینه به افغانستان کمک کنند. 

وی افزود: ممکن است گروه های تروریستی که فرصت فعالیت برای آنها در کشورهای دیگر غیرممکن شده احساس کنند که می توانند در افغانستان فعالیت داشته باشند که باید تلاش شود از حضور و فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان جلوگیری شود.

جهانگیری برنامه حفظ وحدت در میان همه اقوام و گروه های افغانستان توسط دولت این کشور را اقدامی مهم دانست و خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از این برنامه حمایت می کند و معتقد هستیم که وحدت در افغانستان می تواند بسیاری از مشکلات این کشور را حل کند. 

معاون اول رییس جمهوری از اقدام اشرف غنی رییس جمهور افغانستان مبنی بر حضور در مسجد شیعیان این کشور پس از وقوع انفجار، این اقدام را مهم توصیف کرد و افزود: بطور کلی هر چه وحدت و یکپارچگی در کشورهای اسلامی بیشتر شود شاهد پیشرفت و امنیت بیشتر در این کشورها خواهیم بود. 

وی ادامه داد: بار سنگین برقراری امنیت در افغانستان بیش از همه بر دوش نیروهای امنیتی این کشور است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همکاری های دو جانبه و بین المللی خود را برای توسعه امنیت در افغانستان افزایش دهد. 

جهانگیری با اشاره به برخی فشارها که هدف آن ایجاد شکاف میان افغانستان و کشورهای همسایه این کشور است، ‌تصریح کرد: رابطه افغانستان با کشورهای همسایه نباید تحت تاثیر فشارها قرار گیرد چرا که مصالح عمومی مردم افغانستان دچار آسیب جدی می شود. 

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: متاسفانه برخی کشورها می خواهند که افغانستان را صحنه تسویه حساب خود با دیگران قرار دهند و جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع حساسیت دارد و معتقد است که افغانستان نباید محل اختلاف کشورهای دیگر باشد.

وی افزود: همه کشورهایی که به پیشرفت و آینده افغانستان علاقمند هستند باید به روند صلح پایدار و برقراری امنیت در این کشور کمک کنند.

جهانگیری درباره مناسبات دو جانبه تهران ـ‌ کابل نیز بر لزوم تدوین هر چه سریعتر سند همکاری های جامع دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: پس از تدوین این سند روابط دو کشور در سطح راهبردی دنبال خواهد شد و ممکن است عده ای نسبت به این موضوع و ارتقاء سطح مناسبات دو کشور مسلمان حسادت کنند که ما باید از روابط فیمابین مراقبت کنیم تا دشمنان نتوانند با حسد و کینه به آن آسیب بزنند. 

معاون اول رییس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات در زمینه های مختلف با افغانستان ندارد و از روندهای مثبت در افغانستان و پیشرفت و رفاه مردم این کشور خرسند می شود. 

طارق شاه بهرامی وزیر دفاع ملی افغانستان نیز در این دیدار با اشاره به فرهنگ، زبان و تاریخ مشترک ایران و افغانستان گفت: روابط دو کشور در طول تاریخ همواره دوستانه بوده و ما به روابط صمیمانه با جمهوری اسلامی ایران افتخار می کنیم و خواهان گسترش آن هستیم. 

طارق شاه بهرامی با بیان اینکه افغانستان در طول تاریخ هیچ گاه تهدیدی علیه کشورهای دیگر نبوده است از حمایت های جمهوری اسلامی ایران در شرایط بسیار دشوار قدردانی کرد. 
وزیر دفاع ملی افغانستان با اشاره به مسائل این کشور در مواجهه با گروه های تروریستی افزود: ما در سطح منطقه نه تنها با طالبان بلکه با گروه های تروریستی دیگر نظیر داعش روبرو هستیم و هر روز در مبارزه با این گروه ها قربانی می دهیم. 

وی با اشاره به مذاکرات سازنده خود با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان خاطر نشان کرد: افغانستان خواهان حمایت های هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف سیاسی،‌نظامی و اقتصادی است. 

طارق شاه بهرامی که روز گذشته – یکشنبه – وارد تهران شده بود، پیش از این دیدار با امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ملاقات و گفت وگو کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها