ریابکوف درباره سرنوشت برجام با سفیر اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد

ریابکوف درباره سرنوشت برجام با سفیر اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد
سه شنبه 25 ارديبهشت 1397 - 11:45

معاون وزیر خارجه روسیه در آستانه دیدار وزیر خارجه ایران با مقامات اروپایی در بروکسل درباره برجام، با سفیر اتحادیه اروپا در مسکو دیدار و درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

العالم-اروپا

 وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته با «مارکوس ادرر» سفیر اتحادیه اروپا در مسکو دیدار و درباره برجام گفت‌وگو کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، وزارت خارجه روسیه تأکید کرد، در این نشست به طور خاص مسئله آینده و سرنوشت برجام پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران به بحث و بررسی گذاشته شده است.

در بیانیه مسکو آمده است: «دو دیپلمات مسائل مربوط به اجرای توافق هسته‌ای ایران (برجام) را بررسی کردند».

سه‌شنبه شب 18 اردیبهشت ماه سال جاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و پس از آن سندی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران امضا کرد و گفت که بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را اعمال خواهیم کرد.

در همین راستا «بوریس جانسون» و «ژان ایو لودریان» چهارشنبه 19 اردیبهشت در تماس‌های تلفنی جداگانه با محمدجواد ظریف ضمن حمایت از تداوم برجام، بر لزوم بهره‌مندی ایران از منافع این توافق تاکید کردند.  

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز روز دوشنبه در تماس تلفنی با دکتر محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود که در مسکو حضور داشت، در خصوص برجام و برنامه های آلمان و اتحادیه اروپا برای حفظ آن گفتگو و تبادل نظر کرد. 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این تماس تلفنی، فرصت دادن به دیپلماسی در زمانی فشرده را برای تضمین انتفاع مردم ایران از برجام مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه آلمان هم ضمن تایید محدودیت زمانی، از برنامه ریزی دولت آلمان در داخل این کشور و نیز در سطح اروپا برای بررسی راههای حفظ برجام و بهره مندی ایران از منافع آن خبر داد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه 21 اردیبهشت ماه تلفنی درباره لزوم تداوم برجام با ظریف گفت‌وگو کرد.در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضرورت ارائه تضمین‌های لازم برای دستیابی ملت ایران به منافع برجام را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه ایران شب گذشته در سومین مقصد سفر برجامی اش پس از خروج آمریکا از برجام وارد بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا شد. وی پیش از این به چین و روسیه سفر کرده بود تا با مقامات این دو کشور درباره برجام گفت‌وگو کند. او قرار است در بروکسل با وزرای خارجه سه طرف اروپایی برجام دیدار و گفت‌وگو کند.

این در شرایطی است که وزارت خارجه آمریکا نیز شب گذشته بیانیه‌ای منتشر کرد که از رایزنی‌های فشرده وزیر خارجه جدید این کشور با مقامات برلین، لندن و پاریس در خصوص برجام حکایت دارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها