رونمایی طرح اروپا برای «حفظ منافع اقتصادی ایران از برجام»

رونمایی طرح اروپا برای «حفظ منافع اقتصادی ایران از برجام»
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397 - 01:06

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با ظریف و وزرای خارجه سه کشور اروپایی طرح‌های مد نظر برای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام را برشمرد.

العالم-اروپا

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب پس از پایان نشست با وزرای خارجه ایران، آلمان، انگلستان و فرانسه خطوط پیشنهادی اتحادیه اروپا برای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام را تشریح کرد.

وی که در بروکسل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «همه ما از خروج آمریکا از برجام ابراز تأسف و تأکید کردیم که برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای و بهره‌مندی ایران از مزایای برجام از عناصر قطعی برجام است

موگرینی گفت قرار است گفت‌وگوهای فشرده‌ای درباره راهکارهای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام بین طرفین صورت گیرد.

 

برخی از موارد مورد اشاره موگرینی عبارت بود از:

۱) حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران؛

۲) ادامه فروش نفت، گاز، کاندنسیت و محصولات نفتی و پتروشیمی و انتقال‌های [مالی] مربوطه؛

۳) مبادلات بانکی موثر با ایران؛

۴) ادامه روابط در زمینه حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی با ایران؛

۵) ارائه اعتبار صادراتی بیشتر و ایجاد خطوط اعتباری ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای و تجاری با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی از جمله از طریق حمایت عملی از سرمایه‌گذاری تجاری؛

۶) تکمیل و اجرای تفاهمنامه‌ها و قراردادهای بیشتر بین شرکت‌های اروپایی و ایران؛

۷) سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران؛

۸) حمایت از فعالان اقتصادی اروپا در ایران؛

۹) تأمین فضای اطمینان‌بخش حقوقی؛

۱۰) ایجاد هرچه بیشتر یک محیط تجاری شفاف و قانون‌محور در ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «ما با هم بر اراده خود برای اجرای مداوم تمام بخش‌های برجام همراه با حسن نیت و در فضایی خوب تأکید دوباره کرده و توافق کردیم که به رایزنی‌های فشرده در تمام سطوح و همچنین با دیگر اعضای باقی‌مانده کمیسیون مشترک برجام ادامه دهیم.»

وی افزود: «هفته آینده نشست کمیسیون مشترک در سطح معاونین وزرای خارجه یا مدیران سیاسی که سطح معمول نشست‌های کمیسیون مشترک است،  در وین برگزار می‌شود. روشن است که در روزهای آینده در پی گفت‌وگوهای خوبی که امروز داشتیم، بر روی این خطوط کار خواهیم کرد. می‌توانم بگویم که در مجموع نشست خوبی بود و توانستیم بر سر مجموعه‌ای از خطوط مشترک عمل و اقداماتی که باید صورت گیرند توافق کنیم. باید کار را از فردا شروع کنیم. برخی از کارها همین امروز شروع شده بود.»

موگرینی با بیان اینکه در نشست روز چهارشنبه، شورای اروپا و سران اتحادیه اروپا را در جریان نتایج نشست قرار می‌دهد، گفت توافق شد که هم سه کشور اروپایی حاضر در نشست و هم دیگر اعضای اتحادیه اروپا، علاوه بر سطح اتحادیه، تدابیر قانونی لازم در داخل کشورهایشان را هم برای اجرایی کردن ساز و کارهای مد نظر برای «حمایت از فعالان اقتصادی اروپایی» در دستور کار قرار دهند.

او گفت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا هم که تا ۱۰ روز دیگر برگزار می‌شود، موضوع ادامه اجرای برجام در دستور کار خواهد بود و تمام ۲۸ کشور برای اجرایی کردن خطوط مورد توافق در نشست بروکسل، با یکدیگر همکاری خواهند کرد. 

 

پربیننده ترین خبرها