نشست کمیسیون مشترک برجام هفته آینده در وین برگزار می‌شود

نشست کمیسیون مشترک برجام هفته آینده در وین برگزار می‌شود
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397 - 07:30

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران، 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا هفته آینده در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه و بدون آمریکا در وین برگزار خواهد شد.

العالم- ایران/ سیاسی 

نشست مشترک وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب در بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا برگزار شد.

در این جلسه که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه ، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند و نزدیک به دو ساعت به طول انجامید، طرفین بر ادامه رایزنی‌ها توافق کردند.

طرفین حاضر در این نشست بر تعهد خود برای اجرای کامل و موثر برجام تأکید کرده و از خروج آمریکا از این توافق ابراز تأسف کردند.

براساس توافقات حاصله و در بیانیه‌ای که توسط موگرینی پس از پایان نشست قرائت شد، قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و 5 کشور دیگر (بدون حضور آمریکا) هفته آینده در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

این نشست آنگونه که ظریف اعلام کرد بنا به درخواست ایران برگزار می‌شود. ظریف 20 اردیبهشت ماه در نامه‌ای به موگرینی خواستار برگزاری این نشست شده بود.

ظریف پیش از سفرش به بروکسل در جمع خبرنگاران گفته بود: «من روز 20 اردیبهشت راجع به تخلفات آمریکا و اتفاقاتی که افتاده یک نامه به خانم موگرینی و یک نامه به دبیرکل ملل متحد نوشتم. در نامه به موگرینی درخواست کمیسیون مشترک شده است. کمیسیون مشترک طبق روال برجام با جلسه مدیران سیاسی شروع می‌شود و بعد در صورت ضرورت به سطح وزرا خواهد رسید.» (جزییات بیشتر)

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه شب پس از نشست بروکسل در جمع خبرنگاران در این باره عنوان کرد: جلسه آتی جلسه کمیسیون مشترک است که به درخواست ایران هفته آینده در سطح مدیران سیاسی برگزار می‌شود و جلسه وزرا هم پیش بینی شده که در زمان مناسب تشکیل شود. جلسات کارشناسی نیز از روزهای آینده به صورت فشرده آغاز خواهد شد.

وزیر خارجه ایران همچنین عنوان کرد: حرکت مناسبی آغاز شده و امیدوارم این حرکت به نتیجه برسد. ما زمان زیادی نداریم در چند هفته آینده خواهیم دید که آیا در عمل درباره اقداماتی که امروز توافق کردیم انجام شود چقدر می‌توانیم پیش برویم.

وی افزود: همه طرف‌های اروپایی تأکید کردند به تعهدشان که این کار را انجام بدهند، ما هم با آنها در این چند هفته آینده کار خواهیم کرد که این تضمین‌ها به وقوع بپیوندد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: ما گفتیم که باید حقوق ایران تضمین شود و آنها هم گفتند تلاش خودشان را می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها