کاخ سفید: آمریکا به دنبال دستیابی به توافق تجاری با چین است

کاخ سفید: آمریکا به دنبال دستیابی به توافق تجاری با چین است
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397 - 12:01

مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید بر این باور است که ایالات متحده به دنبال انعقاد یک توافق تجاری با چین است.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، لاری کودلاو مشاور اقتصادی کاخ سفید روز سه شنبه در سخنانی گفت: ایالات متحده به دنبال دستیابی به یک توافق تجاری با چین است.

این در شرایطی است که مذاکرات تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان طی هفته جاری در واشنگتن از سر گرفته می شود.

وی در یک مصاحبه با وبسایت خبری پلیتیکو افزود: من از تلاش های استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا برای دستیابی به یک توافق تجاری با پکن حمایت می کنم و هر دو کشور باید اقدامات لازم را انجام دهند.

کودلاو اظهار داشت: او به دنبال یک توافق است، من از او حمایت می کنم، تصور می کنم این توافق خوبی باشد. او حمایت من را دارد.

مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید در ادامه گفت: هر دو طرف باید تا آنجا که ممکن است برای کاهش تعرفه ها تلاش کنند و موانع غیر تعرفه ای را نیز بردارند. من تصور می کنم تجارت آزاد راه حل اصلی است.

اظهارات کودلاو در شرایطی است که مقام های ارشد تجاری و اقتصادی دولت ترامپ برای دیدار با "لیو هه" معاون نخست وزیر چین و گفتگو درباره نگرانی های تجاری آماده می شوند.

آمریکا پیش از این نگرانی خود نسبت به محافظت از مالکیت معنوی و وضع تعرفه علیه واردات کالاهای کشاورزی آمریکا و ظرفیت تولید فولاد چین را عنوان کرده است. ترامپ تهدید کرده است که تعرفه های تجاری به ارزش 150 میلیارد دلار را علیه واردات کالاهای چینی وضع خواهد کرد. ترامپ همچنین خواستار کاهش 200 میلیارد دلاری مازاد تجاری چین با آمریکا شده است.

ولی ترامپ اخیرا دستور بازنگری در تحریم ها و مجازات های شرکت مخابراتی زد تی ئی چین را صادر کرده است. این شرکت پیش از این به اتهام همکاری تجاری با ایران و کره شمالی از سوی آمریکا مجازات و تحریم شده است.

دونالد ترامپ، یکشنبه در توییتی مدعی شد که در تلاش است تا راهی را در مقابل شرکت ZTE قرار دهد تا به روند تجاری سابق خود بازگردد.

این شرکت بزرگ چینی که در زمینه تولید تجهیزات ارتباطاتی فعالیت می‌کند هفته گذشته اعلام کرد پس از آنکه دولت آمریکا شرکتهای این کشور را از فروش تجهیزات به ZTE منع کرد، فعالیتهای اصلی این شرکت متوقف شده است.

ترامپ در توییتر خود نوشت: شغلهای بسیاری در چین از بین رفته‌ است. به وزارت بازرگانی گفته شده تا اقدامات لازم را انجام دهد.

کودلاو در ادامه به پلیتیکو گفت: آمریکا به دنبال جنگ تجاری با چین نیست و هنوز مشخص نیست که آمریکا چه اقداماتی را در قبال شرکت زد تی ئی اتخاذ خواهد کرد.

این شرکت بزرگ چینی 75000 کارمند داشته و چهارمین تامین کننده بزرگ گوشی‌های تلفن همراه در آمریکا به شمار می‌رود. ماه گذشته دولت ترامپ فروش تجهیزات از سوی شرکتهای آمریکایی به این شرکت چینی را ممنوع کرد. علت این تحریم نقض توافق سال گذشته مبنی بر جریمه 1.2 میلیاردی این شرکت به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کره شمالی بود.

"تری برانستاد" سفیر آمریکا در چین نیز پیش از این تاکید کرده است که ایالات متحده خواستار یک جدول زمان بندی شده درباره این مساله است که چین چگونه می خواهد بازارهای خود را به روی صادرات آمریکا باز کند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها