نخست‌وزیر عراق خواستار بازشماری دستی آراء در کرکوک شد

نخست‌وزیر عراق خواستار بازشماری دستی آراء در کرکوک شد
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397 - 12:02

نخست وزیر عراق بازگشت آرامش به کرکوک را منوط به بازشماری دستی آراء در این استان و تعامل عادلانه کمیساریای عالی انتخابات با شکایات ارائه شده، دانست.

العالم- عراق 

 «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، در واکنش به ناآرامی‌های کرکوک پس از اعلام نتایج انتخابات و تظاهرات‌های مستمر در این استان، طی یک کنفرانس خبری پس از نشست هیأت دولت، از بازشماری دستی آراء در کرکوک خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «رووداو»، وی گفت: حل مشکل انتخابات در کرکوک در بازشماری دستی آراء این استان نفهته است و کمیساریای عالی و مستقل انتخابات به دولت اعلام کرده است که از یک هفته پیش از انتخابات هیچ شرکتی را برای بررسی سیستم و سامانه رای‌گیری انتخاب نکرده است. ما به کلیه فراکسیون‌های سیاسی برای تشکیل دولت جدید کمک خواهیم کرد و تاکید می‌کنیم که کمیساریا می‌بایست کلیه گزارش‌های مربوط به تقلب را بررسی و سالم بودن سیستم‌های رأی گیری را تضمین کند. 

عبادی افزود: با شماری از نمایندگان استان کرکوک و استان‌های دیگر عراق دیدار داشتم. آنها مطالبات مشخصی دارند و می‌خواهند که صندوق‌ها و دستگاه‌های ثبت رای بازبینی و بررسی شوند و کمیساریا نیز باید این اقدام را به سرعت انجام دهد و متخصصان این امر را اعزام کند و با حضور ناظران گروه‌های سیاسی مختلف و معترض، مسائل را بررسی کند. جایز نیست که این پروسه طولانی شود و اهمال کمیساریا در این امر، موجب این برداشت اشتباه خواهد شد که شاید واقعا اتفاق خاصی در روند انتخابات روی داده است. لذا از کمیساریا انتظار داریم که اقداماتی عادلانه در مقابل شکایتهای انتخاباتی انجام دهد.

این در حالی است که با گذشت چهار روز از انتخابات عراق، هنوز نتایج رسمی اعلام نشده است و شماری از طرفداران احزاب و تشکل‌های انتخاباتی در کرکوک با حمله مقرهای حزبی و نیز تظاهرات‌‌های مستمر خواستار بازشماری آراء در حوزه‌های رای‌گیری هستند و این اعتراض‌ها در برخی نقاط به خشونت کشیده شده و تیراندازی‌‌هایی صورت گرفته است.

پربیننده ترین خبرها