انتقاد به سیاست های اردوغان در ترکیه شدت گرفت

انتقاد به سیاست های اردوغان در ترکیه شدت گرفت
سه شنبه 17 مرداد 1391 - 08:14

نگاه‌ها به حلب دوخته شده است و درگيري ها در شمدينلي و چوكوروا در استان هکاري در جنوب شرق ترکيه همچنن ادامه دارد. تركيه آتش درگيري‌هاي حلب را با هدف سرنگوني نظام سوريه مي افرزود و درصدد است كه اين شهر را به بنغازي ديگري تبديل كند. اين درحالي است كه شورشيان حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك) برخي از مناطق جنوب شرق تركيه را به بنغازي كوچكي تبديل كرده‌اند و به نظر مي‌رسد كشوري كه خواهان تغيير نظام سوريه و ايجاد تغييردر نقشه منطقه است‌، نمي تواند از مناطق تحت سلطه خود حمايت كند.

به گزارش العالم، روزنامه السفیر چاپ بیروت در گزارشی در مورد تحولات اخیر سوریه بر جریان‌های داخلی ترکیه و به خصوص بروز مخالفت‌های جدی با سیاست‌های دولت اردوغان گزارش مفصل و مشروحی را منتشر کرد که در آن به ناتوانی دولت ترکیه برای مقابله با شورشیان کُرد در مناطق جنوب شرقی این کشور اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است: از جمله مصاديق اين گفته، اهداف حملات نظامي گسترده پ.ك .ك به مناطق تركيه در مثلث تركيه، عراق و ايران است كه از دو هفته قبل شروع شده است، به گونه اي كه صدها مبارز كرد حملاتي را به منطقه شمدينلي با هدف سلطه بر آن آغاز كرده اند و بعد از آن به منطقه چوكوروا حرکت کرده‌اند و در اين حملات، بارها به پاسگاه‌هاي ارتش تركيه حمله شد و شمار زيادي از نظاميان اين كشور كشته شدند، همچنانكه ده ها مبارز كرد نيز كشته شدند.

" رجب طيب اردوغان" نخست وزير تركيه در گفتگو با شبكه خبري«A» ، بشار اسد رئيس جمهوري سوريه را به حمايت از شورشيان كرد (پ.ك.ك) متهم كرد و وعده داد كه مرزها را درخواهد نورديد و با خطر كردها مقابله خواهد كرد.

وي گفت: يكي از موجبات نگراني ما، تلاش هايي است كه براي نفوذ گروهي از كوه‌هاي قنديل به داخل اراضي تركيه صورت مي‌گيرد. درحوادث اخير، حدود 200 نفر از نيروهاي پ.ك.ك تلاش كردند كه اين اقدام را انجام دهند و اكنون بشار اسد تلاش گسترده‌اي در حمايت از پ.ك.ك انجام مي‌دهد تا آن‌ها را از كوه‌هاي قنديل وارد اراضي تركيه كند.

اردوغان که در این گفت و گوی خبری به شدت عصبانی و افروخته بود، با بیان ادعای اینکه ادامه تهديدها از جانب سوريه، باعث مي شود كه از مرزها گذر كنيم و به اجراي عمليات نظامي اقدام كنيم، بار دیگر از ورود به فاز نظامی علیه سوریه خبر داد، مساله‌ای که به نظر می‌رسد از عهده ارتش ترکیه بر نیاید.

به گفته نویسنده، اگر نگوييم همه تحليل‌گران ترك ولي مي‌توان گفت كه اغلب آنان، اوضاع سوريه و افزايش عمليات پ.ك.ك را به هم ربط داده‌ و بر این باورند که همه این اقدامات ناشی از شکست ترکیه در سیاست خارجی خود است.

" فاتح ألتايلي" سردبير روزنامه خبر ترك در همین رابطه می‌گوید حملات تركيه بيشتر از مساله امنيت داخلي تركيه است و به شكست تركيه در سياست خارجه اين كشور مربوط مي شود.

وي در ادامه  گفت روابط تركيه با همه همسايگانش به ناگاه به نقطه صفر رسيد، معيارهاي تروريسم تغيير كرد، مشكلاتي جدي ميان تركيه و سوريه و اسرائيل شروع شد، تركيه با عراق نيز مشكل پيدا كرد و روابط اين كشور با ايران، در بدترين مراحل خود قرار دارد و حزب كارگران كردستان با حمايت سوريه و ديگر طرف‌ها، فعاليت‌هاي خود را آغاز كرده است.

التايلي ادامه داد سادگي است كه از مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق انتظار داشته باشيم

كه با تركيه عليه پ.ك.ك بجنگد. وي تصريح كرد بارزاني به طور خيلي واضح مي خواهد كه رهبر "كشور" بزرگ كردستان باشد.

التايلي بر اين باور نيست كه حملات پ.ك.ك ناگهاني باشد، او معتقد است نفود اطلاعاتي سوريه در داخل منطقه كردستان بسيار قوي است. همچنان كه سرويس هاي اطلاعاتي ديگر كشورها نيز در كردستان نفوذ دارند و مطالبي كه درباره تغييرات در نقشه‌ها درز كرده است، بخشي از اراضي تركيه را در نظر مي گيرد.

وي افزود: واشنگتن تركيه را تحت فشار قرار مي‌دهد و اين كشور را در خصوص روابطش با ايران تهديد مي‌كند و اين مساله علت بخشي از تنش در روابط تركيه با ايران است.

تركيه قابليت و امكان اداره موضوعات خود با كشورهاي منطقه را از دست داده است و وضعيتي كه پ.ك.ك به آن رسيده،ناشي از شكست سياست خارجی تركيه است و ربطي به امنيت داخلي ندارد.

" سادات لاچينر" كارشناس امور تروريسم هم به خبرنگار السفیر گفت: پ.ك.ك خواهان سلطه بر منطقه‌اي مشخص در تركيه با هدف ايجاد منطقه خودمختار است.

وي افزود: آنچه در شمدينلي و حكاري روي مي دهد، به حوادث سوريه مرتبط مي‌شود، ايران و سوريه، تركيه را به دست داشتن در تحولات سوريه متهم مي‌كنند و اين دو كشور مي خواهند كه بهار كردي آغاز شود كه بر تركيه تاثير منفي بگذارد.

بشار اسد معتقد است كه فقط با مطرح شدن موضع كردها مي‌تواند تركيه را متوقف كرد. بارزاني و جلال طالباني رئيس جمهوري عراق نيز در زمان اشغال عراق همين كار را انجام دادند و از پ.ك.ك حمايت كردند. همچنين اسرائيل و آمريكا نيز در تق

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها