اولتيماتوم شوراي استانداري بصره به تركيه

اولتيماتوم شوراي استانداري بصره به تركيه
سه شنبه 17 مرداد 1391 - 08:58

بصره (العالم)- شوراي استانداري بصره در جنوب عراق، به تركيه در زمينه ادامه دخالت در امور داخلي عراق و تجاوز به حاكميت اين كشور هشدار داد.

به گزارش سه شنبه شبكه خبري العالم از بصره، شوراي استانداري بصره تهديد كرد در صورتي كه تركيه به تجاوز به حاكميت عراق ادامه دهد و در امور داخلي اين كشور دخالت كند، شركت هاي ترك فعال در بصره را از اين استان اخراج و كالاهاي تركيه را تحريم خواهد كرد.

شوراي استانداري بصره اين موضع را در راستاي واكنش هاي رسمي و مردمي در محكوميت سفر اخير احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه تركيه به استان كركوك كه بدون اطلاع دولت فدرال عراق صورت گرفت، اتخاذ كرده است.

"محمود الطعان" رئيس كميته اقتصادي دراستان بصره در مصاحبه با العالم، گفت: دولت هاي محلي بايد در همكاري با شركت هاي تركيه بازنگري كنند تا از اقدامات و تجاوزهاي تركيه عليه ملت عراق جلوگيري شود.

شوراي استانداري بصره تهديد كرده است كه تصميماتي اتخاذ خواهد كرد كه سركشي هاي تركيه را محدود كند و بنا به تعبير اعضاي شوراي استانداري بصره تلاش اين كشور براي ايجاد منطقه نفوذ منفي در داخل عراق را متوقف نمايد.

اين شورا پيش از اين نيز از دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه خواسته بود به احساسات مردم عراق احترام بگذارد و طارق هاشمي معاون فراري رئيس جمهوري عراق را كه به علت دست داشتن در عمليات تروريستي تحت پيگرد دستگاه قضايي است، تحويل بدهد.

"احمد السليطي" معاون رئيس شوراي استانداري بصره در مصاحبه با العالم، گفت: اقدامي كه تركيه انجام داده است، نه فقط در خصوص سفر وزير خارجه اين كشور به كركوك ، بلكه در زمينه تعامل با گروه هاي سياسي مختلف درعراق و نداشتن تعامل بي طرفانه و فتنه انگيزي ميان اقشار مختلف مردم عراق بوده است و اين مساله با راهكارهاي ديپلماتيك معمول ميان كشورها همخواني ندارد.

روابط عراق و تركيه در ماه هاي گذشته در زمينه سياسي پس از اظهارات اخير نخست وزير تركيه كه طرف عراقي آنرا به منزله دخالت در امور داخلي تلقي كرد ، دچار ركود بسياري شده است.

پيس از اظهارات نخست وزير تركيه نيز تظاهرات مردمي برگزار شد و مردم عراق در اين تظاهرات پرچم تركيه را مقابل مقر كنسولگري تركيه در بصره به آتش كشيدند.

آمارهاي رسمي حاكي از آن است كه حجم مبادلات تجاري ميان عراق و تركيه در سال گذشته به بيش از ده ميليارد دلار رسيده است.

با افزايش درخواست هاي محافل مردمي و رسمي براي تحريم كالاهاي تركيه، به نظر مي رسد دولت تركيه درصدد بازنگري در سياست هاي كنوني خود در قبال عراق باشد.

tt-6-19:49  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها