در آستانه سفر مودی به سرینگر

نیروهای امنیتی کشمیر به حالت آماده باش درآمدند

نیروهای امنیتی کشمیر به حالت آماده باش درآمدند
شنبه 29 ارديبهشت 1397 - 10:22

نیروهای امنیتی ایالت جامو و کشمیر در آستانه سفر 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند به این ایالت به حالت آماده باش کامل در آمدند.

العالم - آسیا

به نقل از رسانه های هند، دولت محلی کشمیر علاوه بر ایجاد محدودیت رفت و آمد در بخش هایی از سرینگر مرکز تابستانی ایالت جامو و کشمیر، خدمات اینترنت را قطع کرد.

نخست وزیر هند قرار است امروز- شنبه - با سفر به مرکز بین المللی شیر کشمیر چندین پروژه زیرساختی ایالتی را افتتاح کند.


براساس گزارش های دریافتی، تمامی مسیرهای منتهی به این مرکز مسدود و چتر امنیتی سنگینی در اطراف محل برگزاری مراسم برقرار شده است.
'بشیر خان' فرماندار کشمیر به منظور رعایت احتیاط و تامین امنیت، تمام موسسات آموزشی در کشمیر را امروز- شنبه - تعطیل و محدودیت رفت و آمد را در منطقه قدیمی کشمیر برقرار کرده است.

تمهیدات امنیتی در کشمیر درحالی افزایش می یابد که روز گذشته شبه نظامیان توانستند چند قبضه اسلحه را از یک ایستگاه پلیس به سرقت ببرند.

به گفته پلیس محلی، گروه شبه نظامی حزب المجاهدین مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است .


رهبران جدایی طلب کشمیر خواستار اعتصاب سراسری در اعتراض به سفر نخست وزیر هند به این ایالت و درخواست مجوز برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی کرده اند.

'میرواعظ عمر فاروق' یک رهبر جدایی طلب کشمیری گفت که مشکل کشمیر، با افتتاح راهها، تونل ها و پروژه های برق رسانی حل نمی شود. مشکل اصلی، اختلافی است که به آینده سیاسی میلیون ها نفر شهروند کشمیری مربوط می شود و باید بر اساس خواسته های مردم جامو و کشمیر این مسائل حل شود.

در همین حال پلیس اعلام کرده است که تمام رهبران جدایی طلب در روز سفر مودی به کشمیر بازداشت خواهند شد و اجازه خروج از خانه به آنها داده نخواهد شد.

تصمیم پلیس برای بازداشت رهبران جدایی طلب کشمیری درحالی انجام می شود که در ماه مه سال جاری، دولت جامو و کشمیر در اقدامی محدودیت های 'سید علی شاه گیلانی'، رهبر سرسخت جدایی طلب کشمیر را لغو کرد و به وی اجازه داد تا فعالیت های سیاسی خود را از سر بگیرد.

سید علی شاه گیلانی رهبر 88 ساله جدایی طلب کشمیری، از سال 2010 تاکنون در حصر خانگی قرار داشته است.

دولت هند که تاکنون حاضر به مذاکره با رهبران جدایی طلب نشده بود در اواخر سال گذشته 'دینش وار شرما' رئیس اسبق سازمان اطلاعات هند را به عنوان نماینده خود برای مذاکره با احزاب سیاسی در کشمیر معرفی کرد.

همچنین یک روز پیش از آغاز سفر نخست وزیر هند به کشمیر، تنش مرزی نیروهای هندی و پاکستانی در امتداد خط واقعی کنترل در کشمیر افزایش یافت.

به گفته مقامات دو کشور در تیراندازی های نیروهای نظامی هند و پاکستان، پنج هندی و هفت پاکستانی کشته شدند.

یک مقام پلیس جامو و کشمیر گفت:بر اثر برخورد خمپاره شلیک شده از سوی پاکستان به روستاهای واقع در بخش 'ار اس پورا' چهار غیر نظامی و یک سرباز هندی کشته و 12 نفر دیگر مجروح شدند.

وی افزود:در تیراندازی متقابل نیروهای هندی به سوی مواضع پاکستان چهار پاکستانی کشته شدند.

در جریان درگیری های جداگانه در شمال کشمیر، ارتش هند سه شبه نظامی پاکستانی را که قصد داشتند به خاک هند نفوذ کنند به ضرب گلوله کشتند.

'رام اوتار'فرمانده نیروی مرزی هند در کشمیر گفت: وضعیت در مناطق مرزی شکننده است و نیروهای هندی به مواضع پاکستان خسارت سنگینی زدند.


این درگیری ها درحالی اتفاق می افتد که دولت مرکزی هند در هفته جاری از نیروی های امنیتی درخواست کرد تا در طول ماه مبارک رمضان عملیات نظامی را در کشمیر متوقف کنند.

'راجنات سینگ' وزیر کشور هند در حساب توییتری خود نوشت:این تصمیم برای کمک به مسلمانان صلح جو برای روزه گرفتن در ماه رمضان در فضایی صلح آمیز گرفته شده است.

وی همچنین اخطار داد:نیروهای امنیتی در صورتی که مورد حمله قرار گیرند و یا جان افراد بی گناه در خطر باشد اقدام به حمله خواهند کرد.

'محبوبه مفتی' سروزیر ایالت جامو و کشمیر از این تصمیم دولت هند استقبال کرد. وی هفته پیش خواستار برقراری آتش بس یک طرفه از سوی دولت هند در طول ماه رمضان شده بود.

اما شاخه وابسته به حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی( بی جی پی) در ایالت جامو و کشمیر با این پیشنهاد محبوبه مفتی مخالفت کرده و آن را خلاف منافع ملی هند توصیف کرده بود.

حزب بی جی پی همچنین خواهان تجدید نظر در بخشش 9 هزار معترض جوان کشمیری شده و اعلام کرد که هیچ مذاکره ای با آنهایی که به قانون اساسی احترام نمی گذارند انجام نخواهد شد.

محبوبه مفتی سروزیر ایالت جامو و کشمیر در ماه نوامبر سال گذشته در راستای برقراری صلح و آشتی، در حکمی بیش از 9 هزار جوان کشمیری را که متهم به شرکت در تظاهرات و سنگ پراکنی به سوی نیروهای امنیتی هند بودند را عفو کرد.

به گفته پلیس ایالت جامو و کشمیر از ماه جولای سال گذشته پس از آغاز ناآرامی های کشمیر بیش از 11 هزار و 500 مورد پرونده علیه معترضان کشمیری تشکیل شده است.

به گفته مقامات محلی ،اعتراض های کشمیر در یک سال گذشته حدود یکصد کشته و بیش از یک هزار و 200 مجروح برجای گذاشته است.

کشمیر تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان است و درگیری میان شبه نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 میلادی بیش از 68 هزار کشته برجای گذاشته است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها