اردوغان خواستار اعزام نیروهای صلح بان به فلسطین شد/ کشتار دستگاه ترور رژیم اسراییل باید متوقف شود

اردوغان خواستار اعزام نیروهای صلح بان به فلسطین شد/ کشتار دستگاه ترور رژیم اسراییل باید متوقف شود
شنبه 29 ارديبهشت 1397 - 10:31

رجب طیب اردوغان خواستار اعزام نیروهای صلح بان به سرزمین های اشغالی فلسطین شد و گفت: کشتار مسلمانان که قربانی ترور رژیم اسرائیل می شوند، باید متوقف شود.

العالم ـ ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیشب در نشست خبری مشترک با یوسف بن احمد العثیمین، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و رامی حمدالله، نخست وزیر فلسطین پس از پایان نشست فوق‌العاده سران این سازمان در استانبول خواستار اعتراض یهودیان اسراییل به کودک کشی رژیم صهیونیستی شد و گفت: شما صهیونیست نیستید، شما را از آن ها جدا می کنم. اگر اکنون با قاتل کودک و نوزادان مخالفت نکنید، کی اعتراض خواهید کرد؟

اردوغان گفت: در پی تصمیم ترامپ، سران سازمان همکاری اسلامی را به استانبول فرا خوانده و اعلام کردیم که این تصمیم فاقد اعتبار است.

وی در واکنش به انتقال سفارت آمریکا به قدس خاطرنشان کرده، دولت آمریکا به رغم هشدارهای ما این تصمیم غیر مشروع را در 14 مه اجرا کرد. ما این تصمیم را نمی پذیریم. مسئول حوادثی که در پی این اقدام اتفاق افتاد، آمریکاست.

رییس جمهور ترکیه گفت: برای همدردی و اعلام همبستگی با مردم فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام و تصمیماتی اتخاذ کردیم و همایش ها و گردهمایی هایی در مخالفت با اقدام آمریکا برگزار کردیم و این روند ادامه خواهد داشت. 

وی خاطرنشان کرد، در بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای عضو همکاری اسلامی در استانبول اقدامات اسرائیل را به شدت محکوم کردیم. قطعا اسرائیل این اقدامات را با حمایت آمریکا انجام می دهد.

اردوغان خواستار اعزام نیروهای صلح بان به فلسطین در چارچوب حفاظت بین المللی از مردم فلسطین شد و در عین حال از نهادهای بین المللی و سازمان ملل خواست جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم فلسطین را بررسی کند.

وی گفت: اسرائیل باید به علت ارتکاب اقداماتش حساب پس بدهد و این کار دیر یا زود انجام خواهد شد.

اردوغان با اشاره به نشست سران کشورهای عضو همکاری اسلامی در استانبول خاطرنشان کرد، امروز نشست بسیار معناداری هم در مورد همدردی با مردم فلسطین و هم ارسال پیامی مناسب برای اسرائیل که در غزه کشتار انجام داد، برگزار شد.

رییس جمهور ترکیه اظهار داشت: کشورهای عضو این سازمان و جامعه جهانی باید از ورود کالاهای اسرائیلی که در مناطق غیرقانونی تولید می شوند، به بازارهایشان ممانعت کنند.

وی بر پایبندی کشورش به راهکار دو دولتی تاکید و از تمامی تلاش های فلسطین در این مسیر حمایت می کنیم.

اردوغان با بیان این که با پوتین و صدراعظم آلمان نیز در خصوص فلسطین گفت‌وگو کرده، اظهار داشته ما در تلاش برای حفظ منافع تمامی ادیان هستیم و هیچ گاه حمایت و همبستگی با مردم فلسطین را قطع نخواهیم کرد.

وی گفت: "تصمیم آمریکا درباره قدس را برای بار دیگر رد می کنیم". باید یک اقدامات حفاظتی٬ از جمله فرستادن نیروهای صلح‌بان بین المللی برای مردم فلسطین که روزانه فرزندان جوانشان قربانی ترور اسرائیل می شوند، صورت گیرد.

اردوغان افزود: در برابر بی احترامی های گروه های شهرک نشین تروریست به مقدساتمان صبرمان به سر آمده است.

رییس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا متاسفانه در زمین اشغالگری بازی می کند. به نظر می‌رسد که میان خود جمهوری خواهان هم در خصوص رفتار ترامپ اختلاف نظر وجود دارد. اما ما در هر صورت راه حل درست را انتخاب خواهیم کرد.

اردوغان خاطرنشان کرد، اسرائیل تا امروز با این رویکرد {توهمی} که "من قدرتمندم پس حق با من است" حرکت کرده است. جامعه جهانی نیز به این اقدام اجازه داده است. زمان «نه» گفتن به این رویکرد و فریاد در برابر این وحشی گری سیستماتیک فرا رسیده است.

وی گفت: در اجلاس سران عضو سازمان همکاری اسلامی حملات اسرائیل علیه خاک فلسطین اشغالی را شدیدا تقبیح کردیم. همچنین اعلام کردیم که مسئول حوادث اخیر را تل آویو می دانیم. معلوم است که اسرائیل این جنایات را با حمایت آمریکا اعمال می کند. جامعه بین‌الملل به ویژه شورای امنیت سازمان ملل باید درباره فلسطین به مسئولیت‌های قانونی خود عمل کنند".

اردوغان خاطرنشان کرد، "مسئولیت نتایج این تصمیم تحریک‌آمیز و تخریب کننده روند صلح در منطقه در وهله اول کاملا بر عهده آمریکاست".

یوسف بن احمد العثیمین، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز در این نشست خبری گفت: مهمترین تصمیم این نشست، تشکیل کمیسیونی مستقل متشکل از کارشناسان برای بررسی جنایات اسرائیل توسط دبیرکل این سازمان خواهد بود.

از دیگر سو رامی حمدالله، نخست وزیر فلسطین در این نشست خبری اظهار داشت: در بیانیه پایانی، بر آغاز بررسی مستقل بین المللی در این مورد تاکید کردیم. همچنین لزوم حفاظت بین المللی مردم فلسطین را مورد تاکید قرار دادیم.

وی گفت: انتقال سفارت آمریکا، نقض حقوق مردم فلسطین و قوانین بین المللی است. جامعه جهانی باید برای حفظ حقوق مردم فلسطین این اقدام را محکوم کند.

نخست وزیر فلسطین خاطرنشان کرد، در بیانیه اجلاس سران عضو سازمان همکاری اسلامی همچنین تاکید کردیم که هیچ کشوری از جمله آمریکا نمی تواند تصمیمات سازمان ملل را نقض کند. ادامه اشغال در چارچوب آزادی قدس را غیر ممکن می دانیم. قدس را مسئله اسلام دانستیم.

وی گفت: هیچ گونه اقدامی نمی تواند تغییری در موقعیت قدس ایجاد کند. مردم فلسطین برای دفاع از حقوق خود به مبارزه در این راه ادامه خواهند داد. امیدوارم به دولتی که پایتخت آن قدس باشد، دست یابیم.

پربیننده ترین خبرها