بعد از ۲۵ سال؛ آرژانتین میزبان وزیرخارجه انگلیس است

بعد از ۲۵ سال؛ آرژانتین میزبان وزیرخارجه انگلیس است
شنبه 29 ارديبهشت 1397 - 12:35

بعد از گذشت ۲۵ سال، همزمان با فروکش‎کردن تنش‎ها میان لندن- بوئنوس آیرس، وزیر خارجه انگلیس با هدف شرکت در نشست وزرای خارجه G۲۰، عازم آرژانتین می‎شود.

العالم - اروپا

به نقل از بی بی سی، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس برای شرکت در نشست وزرای خارجه G۲۰۰ (بیست اقتصاد بزرگ جهان) که قرار است در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۱ ماه میلادی می (۳۰ و ۳۱ اردیبهشت) برگزار شود، راهی آرژانتین است.

این نخستین سفر یکی از وزرای خارجه انگلیس به آرژانتین، در ۲۵ سال گذشته تلقی می‌شود.

این درحالی است که بعد از یک دهه تنش میان ۲ کشور، «مائوریسیو ماکری» رئیس‌جمهوری آرژانتین، از آغاز نوع جدیدی از رابطه میان بوئنوس آیرس- لندن خبر می‌دهد.

تنش‌های موجود ناشی از اختلاف‌نظر درباره حق مالکیت جزایر «فالکلند» یا «مالویناس» واقع در ۵۳۰ کیلومتری سواحل آرژانتین است که در سال ۱۹۸۲ جنگی ۷۴ روزه را میان ۲ کشور رقم زد.

گفتنی است دولت چپگرای سابق آرژانتین، به شرکت‌های انگلیسی اجازه حفاری و استخراج نفت در آب‌های اطراف جزایر موردمناقشه را نمی‌داد و کشتی‌رانی در حدفاصل آرژانتین و فالکلند مستلزم اخذ مجوز بود.

اما از زمان به قدرت رسیدن ماکری راست‌گرا و بهبود روابط با غرب، یخ رابطه بوئنوس آیرس- لندن نیز رو به ذوب شدن است که نتیجه آن افزایش پروازهای مستقیم آرژانتین- فالکلند و تلاش برای یافتن باقی‌مانده اجساد سربازان آرژانتینی کشته شده در جنگ است.

از ‌سوی دیگر، ماکری هم وعده رفع محدودیت‌ حفاری نفت، ماهیگیری و کشتی‌رانی در آب‌های اطراف جزایر را داده است.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها