تاکید عمار حکیم بر تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق

تاکید عمار حکیم بر تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق
يکشنبه 30 ارديبهشت 1397 - 03:15

«سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق و رئیس ائتلاف انتخاباتی «الحکمه» بر ضرورت تشکیل دولت اکثریت ملی در این کشور تاکید کرد.

العالم-عراق

حکیم روز شنبه در دیدار 'سلیم الجبوری' رئیس پارلمان عراق با وی و در ادامه رایزنی احزاب عراق برای تشکیل دولت جدید، گفت: باید به سمت تشکیل دولت اکثریت ملی قدم برداریم، دولتی که خدمتگذار و مقتدر است و توانایی تحقق آرزوهای ملت عراق را دارد.

وی افزود: تصمیم‌گیری‌های ملی باید در وهله اول منافع مردم عراق را مد نظر قرار دهد.

حکیم گفت: برگزاری موفق انتخابات دلیل دیگری بر پایبندی مردم عراق به نظام سیاسی ‌خود و نیز التزام به مبادله مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق‌های رأی است.

در این دیدار دو طرف همچنین آخرین تحولات اوضاع سیاسی کشور، نتایج انتخابات و چارچوب دولت مد نظر در مرحله پیش رو را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌های ملی باید در وهله اول منافع مردم عراق را مد نظر قرار دهد، گفت: پیروزی در انتخابات دلیل دیگری بر پایبندی مردم عراق به نظام سیاسی ‌خود، و نیز التزام به مبادله مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق‌های رأی است.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌های ملی باید در وهله اول منافع مردم عراق را مد نظر قرار دهد، گفت: پیروزی در انتخابات دلیل دیگری بر پایبندی مردم عراق به نظام سیاسی ‌خود، و نیز التزام به مبادله مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق‌های رای است.

گفتنی است حکیم پس از در دیدار جمعه شب خود با 'مقتدا صدر' رهبر جریان صدر و حامی ائتلاف 'السائرون' از شروع تلاش این دو ائتلاف برای گفتگو با سایر گروه های سیاسی برای تشکیل دولت آینده خبر داد.

این رویدادها درحالی است که این روزها دیدارها و تماس های تلفنی پر تعداد و فشرده ای میان رهبران مختلف سیاسی عراق و همچنین اقلیم کردستان عراق در خصوص تحولات جاری کشور، نحوه برگزاری انتخابات، نتائج انتخابات و نیز ویژگی های دولت آینده در جریان است.

بر اساس نتایج نهایی چهارمین انتخابات پارلمانی عراق ائتلاف های سائرون (متقدا صدر) با 54، الفتح (هادی العامری) 47، النصر (حیدرالعبادی) 42، دولت قانون (نوری المالکی) 25، حزب دموکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) 25 ، الوطنیه (ایاد علاوی) 21، الحکمه (سیدعمار الحکیم) 19 و ائتلاف القرار (اسامه النجیفی) 14کرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند.

چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق روز شنبه با حضور 27 ائتلاف انتخاباتی و 205 حزب و جریان سیاسی برگزار شد و در مجموع در 88 فهرست انتخاباتی برای تصدی کرسی های پارلمان (329 کرسی) با همدیگر به رقابت پرداختند.

این نخستین انتخابات پساداعش در عراق بود و 44.5 درصد مردم در آن شرکت کردند.

 

 

پربیننده ترین خبرها