چرا همایش انتخاباتی اردوغان در بوسنی برگزار شد؟

چرا همایش انتخاباتی اردوغان در بوسنی برگزار شد؟
دوشنبه 31 ارديبهشت 1397 - 01:05

محدودیت ایجاد شده از سوی اروپایی ها برای جلوگیری از برگزاری گردهمایی های انتخاباتی ترکیه در خاک کشورهای اروپایی، تاریخ مشترک ترکیه و بوسنی هرزگووین، مسلمان بودن مردم این کشور و کمک ترکیه به بهبود زیرساخت های بوسنی؛ در انتخاب سارایوو برای برگزاری گردهمایی انتخاباتی اردوغان در اروپا دخیل بوده است.

العالم - اروپا

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور امروز در یک گردهمایی انتخاباتی در سارایوو پایتخت بوسنی هرزگووین شرکت کرد. این گردهمایی انتخاباتی با هدف جلب نظر ترکیه ای های ساکن این کشور و جلب نظر سه میلیون ترک تبار خارج نشین برگزار شد.

گزارشگر این شبکه که در گردهمایی انتخاباتی اردوغان در بوسنی شرکت کرده است در خصوص علت انتخاب سارایوو برای  برگزاری این گردهمایی انتخاباتی گفت: سارایوو تنها گزینه ممکن برای اردوغان بود. چرا که کشورهای اروپایی با برگزاری گردهمایی های انتخاباتی ترکیه در خاک خود مخالف هستند. آلمان؛ اتریش و هلند از رجب طیب اردوغان خواسته اند که در این کشورها به برگزاری گردهمایی های انتخاباتی مبادرت نکند. اردغان این درخواست اروپایی ها را نشانه فقدان دمکراسی قلمداد کرده و از این تصمیم خشمگین است. اما به هر ترتیب وی خواستار برگزاری یک گردهمایی  انتخاباتی در خاک اروپا بود و می خواست زیر گوش اتحادیه اروپا به این اقدام مبادرت کند. از این رو وی نزدیک ترین کشور به ترکیه؛ یک کشور دوست در منطقه بالکان یعنی بوسنی هرزگووین را برای برگزاری این گردهمایی انتخاباتی برگزیده است. دلایل متعددی برای انتخاب بوسنی هرزگووین از سوی اردوغان وجود دارد. بوسنی هرزگووین تاریخی مشترک با ترکیه دارد. بوسنی هرزگووین از قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم بخشی از امپراتوری عثمانی بوده است.

خبرنگار فرانس 24 افزود: از طرف دیگر نیمی از جمعیت بوسنی را مسلمانان تشکیل می دهند. این دو فاکتور؛ دو پل ارتباطی مهم بین دو کشور قلمداد می شود. به تمامی این مسایل می بایست دوستی شخصی اردوغان با رئیس جمهوری بوسنی هرزگووین را افزود. وی نیز یک مسلمان است. عزت بگوویچ نیز از حضور اردوغان در بوسنی هرزگووین و دیدار با اردوغان از منافعی برخوردار می شود. ترکیه برای توسعه بوسنی هرزگووین سرمایه گذاری زیادی کرده است. رجب طیب اردوغان وعده ساخت دو بزرگراه در این کشور را داده است. زیرساخت ها در بوسنی هرزگووین در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. نزدیک به پانزده هزار نفر در گردهمایی انتخاباتی امروز شرکت کرده اند. شمار زیادی از شرکت کنندگان از اتباع ترکیه ساکن در کشورهای دیگر اروپایی از جمله سوئد و آلمان برای شرکت در این گردهمایی به بوسنی آمده اند. شمار زیادی از مسلمانان صربستان نیز در این گردهمایی شرکت کرده اند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها