سخنگوی وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس :

لندن به گسترش روابط اقتصادی خود با ایران کاملاً وفادار است

لندن به گسترش روابط اقتصادی خود با ایران کاملاً وفادار است
سه شنبه 1 خرداد 1397 - 08:00

سخنگوی وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره سیاست جدید واشنگتن در قبال ایران تأکید کرد که لندن به گسترش روابط اقتصادی خود با تهران کاملاً وفادار است.

العالم - اروپا

سخنگوی وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس در لندن تصریح کرد که این کشور در کنار شرکای اروپایی‌اش به اجرای کامل مفاد برجام پایبند است.

وی افزود که لندن با همکاری شرکای اروپایی‌اش مشغول رایزنی درباره راهکارهایی است که بر اساس آن شرکت‌های انگلیسی و اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا حفاظت‌شده و ایران قادر باشد از مزایای لغو تحریم‌ها بهره‌مند شود.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که وزیر خارجه آمریکا در سخنانی مملو از اتهام‌های بی‌اساس علیه ایران، راهبرد جدید خود برای مقابله با ایران پس از خروج کشورش از برجام را اعلام کرد.

مایک پمپئو گفت که آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران، جلوگیری از نفوذ و هژمونی تهران در منطقه و ممانعت از برنامه هسته‌ای و موشکی آن است. 

وی افزود: رئیس جمهوری ترامپ گفت که حاضر است برای توافقی جدید مذاکره کند، هدف ما توافق نیست بلکه حمایت از مردم آمریکا است. هر توافقی باید تضمین کند که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نمی یابد و جلوی فعالیت های تبهکارانه ایران را می گیرد به گونه ای که برجام نمی توانست انجام دهد.

در همین حال بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس، توافق جدید پس از برجام را بسیار دشوار دانست. وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد واشنگتن قصد دارد همه موضوعات مورد منازعه خود با تهران را در مذاکراتی بسیار حجیم بگنجاند، گفت: گمان نمی‌کنم دستیابی به چنین چیزی خیلی آسان باشد.

جانسون با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای ایران با 6 قدرت جهانی هدف بسیار روشنی داشت، افزود: برجام از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای جلوگیری می‌کرد و درازای آن منافعی اقتصادی به ایران می‌رساند. اما آمریکایی‌ها از آن (برجام) خارج شدند. 

وزیر خارجه انگلیس همچنین تأکید کرد: یک پیمان بزرگ جدید با ایران بسیار دشوار خواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با تأکید بر پایبندی این اتحادیه به برجام، گفت که این توافق هیچ جایگزین دیگری ندارد.

فدریکا موگرینی در بیانیه‌ای که در تارنمای رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد، گفت: توافق هسته‌ای ایران و حمایت مستمر از آن دستاورد عمده دیپلماسی بین‌المللی است که صلح‌آمیز بودن توانمندی‌های هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه گذشته اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای با ایران خارج‌شده و تحریم‌های رفع شده را بازخواهد گرداند.

کشورهای طرف مذاکره در توافق هسته‌ای ازجمله فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کردند که به این توافق پایبند می‌مانند.در همین راستا در هفته گذشته نشست و گفت‌وگوهای پرشماری در اتحادیه اروپا درزمینهٔ برجام شکل گرفت. مهم‌ترین این دیدارها در صوفیه بلغارستان برگزار شد که در آن مقامات ارشد 28 عضو اتحادیه با حمایت از توافق هسته‌ای برای اتخاذ رویکرد حمایتی از آن موافقت کردند. البته پیش از آن‌هم آلمان، فرانسه و بریتانیا درزمینهٔ استفاده تهران از منافع برجام به ایران وعده‌هایی داده بودند .

کشورهای اروپایی همچنین اجرای قانون انسداد را برای حمایت از شرکت‌های طرف قرارداد این کشورها با ایران و مقابله با تحریم‌های آمریکا را اجرا می‌کنند.

ایران اعلام کرده است که اگر از منافع برجام منتفع شود و تضمین‌های لازم داده شود، در برجام می‌ماند. 

همچنین نشست جمعه کمیسیون مشترک جمعه آینده با حضور نمایندگان شش قدرت جهانی، ایران و اتحادیه اروپا برای بررسی شکایت‌ها درباره اجرای برجام شرکت خواهد کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها