عقب نشینی آمریکا در برابر تهران/ به دنبال تغییر حکومت در ایران نیستیم

عقب نشینی آمریکا در برابر تهران/ به دنبال تغییر حکومت در ایران نیستیم
چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 13:04

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که ایالات متحده به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش اسپوتنیک، هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرده، ایالات متحده به دنبال تغییر "رژیم" در ایران نیست، تصمیمات در مورد آینده این کشور باید توسط مردم ایران گرفته شود.

پیش از این، وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پامپئو گفت که ایرانی ها باید انتخاب کنند که "از دولت برای خودشان چه می خواهند." او تاکید کرد که اگر این اتفاق نیفتد، ایالات متحده همچنان موضع سخت خود را نسبت به تهران پیش رو خواهد گرفت.

در همین خصوص فایننشیال تایمز در تحلیلی نوشته، در حالی که پامپئو در سخنان خود به طور شفاف از تغییر حکومت صحبتی نکرده، خواسته های او آنچنان غیرمنطقی بود که بسیاری سخنان او را نوعی تلاش غیرمستقیم برای تغییر حکومت ایران می دانند.

تا کنون مقامات مختلف آمریکا از جمله دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا و دیگر مقام‌های دولتی این کشور از جمله رکس تیلرسون در دوران سمت وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پامپئو در زمان ریاست بر سازمان سیا و دیگر مقامات دولتی این کشور از تغییر حکومت در ایران سخن گفته‌اند.

نائورت روز سه شنبه در خصوص نظر وی درباره سخنان پامپئو در خصوص تمایل امریکا برای "تغییر رژیم" در ایران گفت: "من فکر می کنم او (پامپو) می گوید که این حق و تصمیم مردم ایران است… سیاست ما تغییر رژیم نیست".

ترامپ روز سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 ( 8 مه) خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.
به دنبال خروج آمریکا از برجام، بلافاصله فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر مخالفت با این اقدام ترامپ و همکاری اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای تاکید کرد و انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

محمدجواد ظریف نیز که رایزنی های بین المللی خود درباره توافق هسته ای را از شنبه شب آغاز کرده بود، ابتدا به چین و روسیه رفت و سپس وارد بروکسل شد و مقامات اروپایی وارد مذاکره شد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها