امارات قصد داشت پایگاه 'العدید' قطر را به خاک خود ببرد

امارات قصد داشت پایگاه 'العدید' قطر را به خاک خود ببرد
چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 18:01

'القدس العربی' با اشاره به افشای پرونده فساد 'جورج نادر' تاجر آمریکایی لبنانی الاصل مرتبط با امارات و عربستان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، نوشت: هدف ایجاد فضای مسموم علیه قطر و انتقال پایگاه نظامی آمریکا از دوحه به ابوظبی بود.

العالم - آسیا

القدس العربی چاپ لندن در روز چهارشنبه، افزود: افشای پرونده فساد نادر، نشان داد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد امارات حاضر شدند صدها میلیون دلار از پول های مردم خود را برای ایجاد فضای مسموم علیه کشور برادرشان (قطر) و یکی از اعضای شورای همکاری خلیج (فارس)، حیف و میل کنند. 

این روزنامه یادآور شد، زمانی که 'دونالد ترامپ' در دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در صفحه توییترش نوشت که باتلاق فساد را در واشنگتن خشک خواهد کرد. 'الیوت برویدی' تامین کننده مالی ستاد انتخاباتی ترامپ که برای مبارزات انتخاباتی او و حزب جمهوری خواه، کمک های مالی جمع می کرد، اعتقاد داشت این باتلاق به این زودی ها خشک نخواهد شد و همچنان می توان در آن دست و پا زد. 

برویدی، تصمیم گرفت بر روی سود حاصله از خدماتش به ترامپ و جمهوری خواهان سرمایه گذاری کند، بنابرین با نادر وارد شراکتی مبتنی بر فساد شد. قرار بود برویدی نکاتی را در گوش رئیس جمهوری آمریکا زمزمه کند و نادر هم ارتباطاتی با بن ولیعهد سعودی و ابوظبی داشته باشد. 

هدف از این اقدامات چه بود؟ 

به نوشته القدس العربی، هدف از این اقدام، تحریک کاخ سفید علیه قطر، تلاش برای انتقال پایگاه نظامی آمریکایی العدید در قطر به ابوظبی و تصویب قانونی در کنگره بود که دوحه را به حمایت از ترویسم متهم کند. 
در مقابل، این دو شریک، طمع داشتند که قراردادهای سرمایه گذاری، رایزنی، خدمات نظامی و امنیتی به ارزش نزدیک به یک میلیارد دلار، دریافت کنند. این بخشی از جزئیاتی بود که خبرگزاری 'آسوشیتدپرس' در بیش از صد صفحه همراه با اسنادی واضح و روشن فاش کرد. بیشتر این اسناد، ایمیل هایی بود که میان برویدی و نادر رد و بدل شده بود. علاوه بر آن، مصاحبه هایی را تقریبا با 24 نفر از کسانی که با شرکت برویدی و نادر یا طرف های مذاکره یا معامله کننده در ارتباط بودند، شامل می شد. 

القدس العربی افزود: همه چیز در واشنگتن، ریاض و ابوظبی طبق برنامه پیش می رفت و تنها یک مسئله که به فکر کسی نمی رسید، باعث شد این معاملات به سرانجامی نرسد. 

'رابرت مولر' بازپرس ویژه آمریکایی در راستای تحقیقاتش درباره احتمال دخالت روسیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، به بررسی دیدارهایی پرداخت که در جزایر سیشل (اقیانوس هند) و برج ترامپ در نیویورک با حضور بن زاید ، نادر و 'کریل دیمیتریوف' سرمایه گذار روسی برگزار شده بود. به این ترتیب، نیروهای دفتر تحقیقات فدرال زیر نظر مولر، نادر را در فرودگاه واشنگتن بازداشت کردند و پرونده رسوایی ها یکی پس از دیگری فاش شد. 

این روزنامه افزود: چیزی که در این میان جلب توجه می کند، این است که بن سلمان و بن زاید به سرعت دنبال برگزاری کمپین رسانه ای و سیاسی رفتند، در حالی که از همان آغاز معلوم بود که این اقدام، بی فایده است و مبتنی بر اطلاعات واقعی و ملموس نیست، بلکه براساس توهمی است که برویدی و نادر توانستند آن را به دو شاهزاده عرب قالب کنند.

مسئله جالب توجه این است که این دو فروشنده توهم به ولیعهد های سعودی و اماراتی، خود دچار مشکلات اخلاقی و مالی هستند. برویدی به دلیل سوء مدیریت و دریافت رشوه از صندوق بازنشستگی در نیویورک به پرداخت 18 میلیون دلار محکوم شده است و نادر در کشور چک به ده مورد جرایم جنسی و هتک حرمت به کودکان متهم و پس از سپری کردن یک سال زندان، از این کشور اخراج شد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها