فیلیپین تنها پایگاه هسته‌ای در جنوب شرق آسیا را داراست

فیلیپین تنها پایگاه هسته‌ای در جنوب شرق آسیا را داراست
شنبه 5 خرداد 1397 - 09:37

فیلیپین به عنوان تنها کشور جنوب شرق آسیا 2.3 میلیارد دلار خرج تأسیسات هسته‌ای 621 مگاواتی «باتان» کرد، اما فعالیت هسته ای خود را پس از فاجعه «چرنوبیل» و همچنین سقوط دوران دیکتاتوری مارکوس در این کشور، پایان داد، برنامه ای که اکنون زمزمه هایی برای فعالیت دوباره آن آغاز شده است.

العالم - آسیا

به گزارش روز شنبه ایرنا، «ویلفردو تورس» مهندس فیلیپینی در دهه 80 میلادی به عنوان تکنسین تنها پایگاه هسته‌ای جنوب شرق آسیا استخدام شد اما امروز نزدیک یک دهه است که وی به عنوان راهنمای گردشگری بازدید از این تأسیسات فعالیت می‌کند.

در سال 1986 (1365) انفجار در راکتور شماره چهار نیروگاه هسته ای «چرنوبیل» اوکراین شمار زیادی کشته و مصدوم برجای گذاشت، که باعث شد تعدادی از کشورهای مختلف جهان مانند فیلیپین فعالیت هسته‌ای خود را برای پیشگیری از تکرار وقوع چنین حادثه‌ای متوقف کنند.

با این حال «ویلفرد تورس» که پس از توقف برنامه هسته‌ای فیلیپین، تبدیل به یک راهنمای گردشگر شده است به رسانه های فیلیپینی اظهار کرد: فیلیپین احتمال دارد بار دیگر شاهد راه افتادن رآکتور هسته‌ای خود باشد.

وزیر انرژی فیلیپین طبق گزارش‌ها به صورت جدی در نظر دارد تا برای تولید برق، یکبار دیگر تنها تأسیسات هسته‌ای جنوب شرق آسیا را فعال کند.

وزارت انرژی فیلیپین در همین خصوص از رئیس جمهوری این کشور «رودریگو دوترته» درخواست کرده تا فرمان آغاز برنامه هسته‌ای این کشور را صادر کند.

فیلیپین با بیش از 103 میلیون نفر جمعیت ،یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد دنیا را دارا است و به همین دلیل وزارت انرژی این کشور، انرژی هسته‌ای را راهی مناسب و ارزان برای تأمین برق می‌داند.

«مارکوس» دیکتاتور سابق فیلیپین در سال 1976 فرمان ساخت تأسیسات هسته‌ای را در پی بحران انرژی صادر کرده بود که این تأسیسات در سال 1984 در ایالت 'باتان' در غرب مانیل پایتخت این کشور تکمیل شد، اما دو سال بعد و پس از سقوط دیکتاتوری مارکوس، برنامه هسته‌ای فیلیپین به طور کامل متوقف شد.

موضوع احتمال آغاز دوباره برنامه هسته‌ای فیلیپین در حالی مطرح شده که این طرح مخالفان زیادی در داخل و خارج این کشور دارد که اکثر آنها مسائل ایمنی و سیاسی را موانع این کار می‌دانند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها