عربستان تحت فشار ترامپ ترمز افزایش قیمت نفت را کشید

عربستان تحت فشار ترامپ ترمز افزایش قیمت نفت را کشید
شنبه 5 خرداد 1397 - 10:15

در حالی که قیمت جهانی نفت در دو هفته اخیر تحت تاثیر تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و نگرانی از کاهش بیشتر عرضه طلای سیاه روند صعودی یافته بود، توافق عربستان با روسیه برای افزایش تولید، مانع رشد بیشتر قیمت ها شد.

العالم - عربستان سعودی

منابع خبری این توافق را ناشی از فشار ترامپ به عربستان برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت می دانند زیرا این افزایش می تواند نرخ رشد اقتصاد جهانی را کاهش دهد.

پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا در گزارشی اعلام کرد، تحت فشار ترامپ، عربستان ترمز را کشید و مانع افزایش بیشتر قیمت های نفت شد. 

این خبرگزاری نوشت: عربستان تحت این فشار، ظرف مدت کوتاهی سیاست حمایت از افزایش قیمت نفت را کنار گذاشت و تصمیم به افزایش تولید گرفت و این چرخش 180 درجه ای چشم انداز بازار نفت را کاملا دگرگون کرد. 

روزنامه انگلیسی وال استریت ژورنال نیز در گزارشی نوشت: روسیه و عربستان برای افزایش تولید نفت به طور مشترک می کوشند، اقدامی که موجب کاهش شدید قیمت نفت در روز گذشته (جمعه) شد و نشان داد روسیه نقش حساسی در تعیین قیمت جهانی نفت دارد.

این روزنامه اعلام کرد، این نخستین همکاری مسکو برای افزایش عرضه نفت پس از پیوستن آن به توافق موقت کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید نفت است که 2 سال پیش اتفاق افتاد. 

اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. 

روسیه و 9 تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. بر اساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید 1.8 میلیون بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود 2 درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال 2018 معتبر است.

وال استریت ژورنال نوشت، توافق سال 2016 روسیه با اوپک موثر واقع شد و توانست مازاد عرضه نفت در بازارها که مانع افزایش قیمت های نفت می شد را از بین ببرد و سطح قیمت نفت را از 25 به 80 دلار در هر بشکه برساند، رکوردی که هفته گذشته ثبت شد.

اکنون اوپک، عربستان و روسیه همه با این قضیه موافقند که زمان باز کردن دوباره شیرهای نفت فرا رسیده است.

مقام های عربستان و روسیه دیروز گفتند که نیاز بازار نفت به افزایش تولید را به دقت رصد می کنند.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از این تصمیم 2 دلار و 83 سنت یا چهار درصد کاهش یافت و به 67 دلار و 88 سنت در هر بشکه رسید. نفت خام برنت دریای شمال نیز با 2 دلار و 35 سنت یا سه درصد کاهش به بهای 76 دلار و 77 سنت در هر بشکه معامله شد.

این تصمیم روسیه و اوپک نگرانی آمریکا و بازارهای نفت از افزایش قیمت های نفت در صورت کاهش صادرات نفت ایران به دلیل تحریم ها را از بین برد.

قیمت های نفت از 2 هفته پیش که «دونالد ترامپ» تصمیم گرفت آمریکا را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج کند و تحریم های این کشور علیه ایران را برگرداند در حال صعود بود. 

«حلیمه کرافت» رئیس بخش استراتژی کالای بانک سرمایه گذاری «آر بی سی کپیتال مارکتس» آمریکا به سی ان بی سی گفته بود: شرایط بسیار جالبی بوجود آمده است؛ تحریم نفت ایران در حالی انجام شده که امکان درخواست از اوپک برای افزایش تولید پیش بینی نشده است. اگر در عرضه نفت بیشتر به بازار، محدودیتی وجود داشته باشد و نفت ایران نیز به دلیل تحریم ها از بازار خارج شود، با توجه به افت شدید تولید نفت ونزوئلا ممکن است تولید نفت اوپک در مقایسه با سال گذشته روزانه یک میلیون بشکه کاهش یابد. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها