آیا جنگی شدید در درعای سوریه به وقوع می پیوندد؟

شنبه 5 خرداد 1397 - 19:00

پس از آنکه بالگردهای سوریه اعلامیه هایی در شهر انخل در حومه شمالی درعا پخش کردند و از عناصر مسلح خواستند تا سلاح خود را زمین بگذارند و برای تعیین وضعیت حود اقدام کنند، آمریکا تهدید کرد که در پاسخ به آنچه که آن را نقض توافق آتش بس از جانب سوریه می خواند، دست به اتخاذ تدابیر قاطعی خواهد زد.

العالم . سوریه

پس از آزادسازی آخرین پایگاه های تروریستهای داعش در دمشق توسط ارتش سوریه و متحدانش، اینک نگاه ها متوجه آخرین تحولات سوریه در شهر درعا در جنوب این کشور است.

هواپیماهای ارتش اطلاعیه هایی در شهر انخل در حومه شمالی درعا پخش کردند و از عناصر مسلح خواستند تا سلاح خود را تحویل دهند و برای تعیین وضعیت خود اقدام کنند. همچنین در این اعلامیه ها از ساکنان شهر خواسته شد تا در اخراج تروریستها مشارکت کنند. این عملیات بنا به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان خارج نشین، با ارسال تجهیزات نظامی به اين استان جنوبی همزمان شد.

به خاطر پیروزی های اخیر ارتش سوریه و متحدانش در مناطق متعدد، تروریستهای داعش به استان درعا پا به فرار گذاشتند تا به عناصر مسلحِ مستقر در آنجا ملحق شوند؛ با توجه به آنکه تعداد زیادی از گروههای مسلح وابسته به القاعده در آنجا حضور دارند و  تحت حمایت اردن دست به فعالیت می زند. 

تدابیرِ ارتش سوریه سبب شد تا وزارت خارجه آمریکا تهدید کند که در پاسخ به آنچه که آن را نقض آتش بس از سوی دولت سوریه توصیف میکند، دست به تدابیر قاطعانه و مناسبی بزند، وزارت خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد که گزارشهایی وجود دارد که از نزدیکی وقوع عملیات نظامی در یکی از مناطقی خبر می دهد که در آن، آمریکا ضامن خودداری از تنش با روسیه و اردن است.

پس از نابودی داعش در عراق، آمریکا به طور گسترده بر حمایت از عناصر مسلح داعش در سوریه تمرکز می کند؛ برخی گزارشهای عراقی نیز حاکی از آن است که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش همچنان در مناطق تحت کنترل داعش در شرق و شمال شرق سوریه حضور دارد.

همچنین جنگنده های ائتلاف آمریکایی دست به حملات هوایی علیه دو پایگاه متعلق به ارتش سوریه در البوکمال و حمیمیه در اطراف منطقه "المحطه الثانیه" در بادیه سوریه زدند که همزمان با این عملیات، عناصر مسلح داعش نیز به این دو پایگاه حمله کردند.

آمریکا همچنان به حضور خود در سوریه ادامه می دهد و چندین پایگاه نظامی ایجاد کرده همچنین به آموزش شماری از عناصر مسلح اقدام می کند که از مناطق دیگر پا به فرار گذاشتند و به مرزهای سوریه و عراق آمدند؛ هدف آمریکا از حضور در سوریه، تبدیل منطقه به کانونی برای توطئه چینی علیه کشورهای منطقه است.

در حالی که دمشق خواهان خروج آمریکا از منطقه است، و از حضور آمریکاییها در سوریه به عنوان اشغالگری یاد می کند، آنکارا و واشنگتن با دستیابی به راهی برای همکاری دوجانبه با هدف تضمین آنچه که آن را امنیت و ثبات در شهر منبج در شمال سوریه توصیف می کنند، در واقع از قصد خود برای توسعه طلبی در سوریه خبر دادند.

210

پربیننده ترین خبرها