دادگاه فدرال عراق دادخواست برای عدم تایید نتایج انتخابات را رد کرد

دادگاه فدرال عراق دادخواست برای عدم تایید نتایج انتخابات را رد کرد
يکشنبه 6 خرداد 1397 - 15:03

دادگاه فدرال عراق دادخواست ارائه شده مبنی بر عدم تایید نتایج انتخابات به بهانه وقوع تخلفات را رد کرد.

العالم _ عراق

دادگاه عالی فدرال عراق، دادخواست ارائه شده مبنی بر عدم تایید نتایج انتخابات پارلمانی به بهانه وقوع تخلفاتی در آن را رد کرد.

 «ایاس الساموک» سخنگوی رسمی این دادگاه اعلام کرد: دادگاه عالی فدرال عراق امروز (27 می 2018)، نشستی را برگزار کرد و طی آن دادخواست مربوط به وقوع تخلفات انتخاباتی در روز برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در 12 می جاری، بررسی شد. بر اساس این دادخواست، شاکی از رئیس دادگاه عالی فدرال خواسته بود که نتایج انتخابات را بر اساس نص بند هفت ماده 93 قانون اساسی، تایید نکند.

 وی افزود: اما دادگاه تاکید کرد که این مسئله مربوط به کمیساریای عالی و مستقل انتخابات است و این نهاد مسئول دریافت و پذیرش شکایات و اعتراض‌های مربوط به تخلفات انتخاباتی است و تنها تصمیمات اتخاذی از سوی کمیساریا می‌تواند محل شکایت نزد دستگاه قضایی باشد و مسئول آن نیز یک هیأت قضایی در دادگاه تجدیدنظر عراق است.

جریان صدر عراق به رهبری «مقتدی صدر» نیز به اخبار منتشر شده درباره قصد پارلمان این کشور مبنی بر اتخاذ تصمیمی قاطع درباره انتخابات برگزار شده در 12 می (22 اردیبهشت) و احتمال تصویب قانونی برای ابطال نتایج یا بازشماری دستی آراء حداقل برای پنج درصد آراء ریخته شده به صندوق‌ها یا ابطال نتایج انتخابات برگزار شده در خارج از کشور واکنش نشان داد و اعلام کرد که ابطال یا تعدیل نتایج انتخابات برگزار شده در کشور، در حوزه اختیارات پارلمان نیست.

وی افزود اگر اهمالی از سوی کمیساریا صورت گرفته باشد، پارلمان می‌تواند دلیل آن را در چارچوب قانون اساسی جویا شود تا این نهاد نیز ادله خود را برای متقاعد کردن نمایندگان ارائه نماید.همچنین دادگاه عالی فدرال مجاز نیست که صحت یا عدم صحت نتایج انتخابات را بررسی کند. نقش دادگاه فدرال طبق ماده ۹۳ قانون اساسی تنها محدود به تایید نتایج انتخابات است و در صورتی که از این امر امتناع ورزد، به منزله نقض قانون اساسی است.

پربیننده ترین خبرها