نگرانی سازمان ملل از نقض حقوق‌بشر در فرانسه

نگرانی سازمان ملل از نقض حقوق‌بشر در فرانسه
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 06:43

سازمان ملل از فرانسه در زمینه مقابله با تروریسم و آثار نگران کننده آزادی های فردی و ارتباط دولت با مسلمانان فرانسه انتقاد کرد.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پاریس؛ در گزارش 9 صفحه ای که نشریه فرانسوی ون مینوت آن را منتشر کرده یک کارشناس سازمان ملل در باره آثار نامطلوب برخی از روش های به اجرا درآمده از سوی دستگاه های دولتی فرانسه در زمینه مبارزه با تروریسم انتقاد شده است.

در این گزارش تاسیس دستگاه هایی کاملا مستقل در باره تحقیق و ارزیابی از آثار این سیاست (مقابله با تروریسم) که بعد از سالهای 2015 و 2016 تقویت شده اند، مورد تشویق قرار گرفته، اما از اختیارات داده شده به دستگاه های اداری و همچنین احساس تقصیر فزاینده جامعه مسلمانان در این رابطه، شدیدا ابراز نگرانی شده است.

گزارشگر مزبور در پایان کنفرانس مطبوعاتی اش، اعلام کرده است  ما تاحدی از این جریان خسته شده ایم.  وی بعد از ده روز بررسی، در روز چهارشنبه 02/03/1397 نتایج بررسی های اولیه اش را به دولت فرانسه ارائه کرده است.

وی همچنین در باره آزادی های فردی در فرانسه نیز ابراز نگرانی هایی از خود بروز داده است. از جمله قوانینی که مشمول بررسی های این گزارشگر می شده قانون موسوم به «تقویت امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم  SIL» مصوب پایان 2017 است که برای ژرارد کلمب وزیر کشور، هم بسیار عزیز است.

گزارشگر سازمان ملل معتقد است با اینکه هدف دولت خروج از وضعیت فوق العاده بوجود آمده در کشور در پی وقایع تروریستی 13 نوامبر 2015 بوده است ولی در متن مزبور، نوعی وضعیت فوق العاده از منظر حقوق عمومی فرانسه مشاهده می شود.

وی همچنین مراجعه به گزارش های سفید (گزارش های بدون اسم تهیه شده از سوی سرویس های اطلاعاتی فرانسه موسوم به نت بلانش) انتقادهای شدیدی وارد کرده و نوشته است: این یادداشت ها، مانعی برای اصل برائت و بی گناهی می باشند و با معکوس کردن جریان اتهاماتی که علیه یک فرد وارد است، قدرت حق دفاع از خود را تضعیف می کند.

محکومیت های افراد به اتهام تبلیغ برای ترویسم (که بعضا متوجه افراد صغیر بوده است)، در انفرادی نگه داشتن افراد رادیکالیزه برای مدتهای طولانی، مقصر معرفی کردن جامعه مسلمانان و اتخاذ تدابیر خاص برای آنان در نظر گرفتن، همه و همه، عناصر نگران کننده ای در این باره محسوب می شوند.  

قرار است نتیجه نهایی گزارش وی در مارس 2019 نهایی و در آن توصیه هایی به دولت فرانسه ارائه شود. وی خواستار تاسیس نهادی مستقل برای ارزیابی اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تروریسم در کشور شده است و اعلام کرده است که اقدامات پارلمانی برای این منظور کافی نمی باشند.

وی همچنین به دولت فرانسه توصیه کرده است ارتباطات خود با جامعه مسلمانان فرانسه را بیشتر کند زیرا این جامعه قربانی "یکی دانستن مسلمانان با تروریست ها" شده است.

از دید وی فرانسه باید تدابیر خاصی را برای جلوگیری از بوجود آمدن این برداشت در باره مسلمانان اتخاذ کند. وی همچنین از برگزاری جلسات کیفی که با وزارت خارجه فرانسه داشته تمجید کرده و دیدارهای مربوطه را باز و شفاف ارزیابی کرده است.

 گزارش سازمان ملل همچنین اقدام دولت فرانسه در تقبل تامین هزینه های مربوط به قربانیان تروریسم را مورد تقدیر قرار داده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها