پکن ماه آینده میزبان «حسن روحانی» خواهد بود

پکن ماه آینده میزبان «حسن روحانی» خواهد بود
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 07:49

وزارت خارجه چین اعلام کرد که ماه آینده میلادی (ژوئن)، در یکی از شهرهای ساحلی چین، میزبان رئیس‌جمهور ایران خواهد بود.

العالم- ایران/ سیاسی 

وزارت خارجه چین روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد که ماه آینده در نشست منطقه‌ای در شهر ساحلی چین، میزبان «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران خواهد بود.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، در میان تلاش‌های کشورهای 4+1 (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) برای حفظ برجام با وجود خروج واشنگتن، وزارت خارجه چین اعلام کرد که روحانی قرار است برای یک دیدار کاری و حضور در اجلاس بلوک امنیتی سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کند.

وزارت خارجه چین، تاریخ دقیق سفر روحانی را اعلام نکرد اما اجلاس مذکور قرار است در تاریخ 9 و 10 ژوئن (19 و 20 خردادماه) در شهر شمالی «چینگدائو» چین برگزار شود.

پکن همچنین اعلام کرده است که رؤسای جمهور قرقیزستان و روسیه نیز برای شرکت در هجدمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای به چین سفر خواهند کرد.

ایران بعنوان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای فعالیت دارد و البته تلاش دارد تا عضویت دائم در این سازمان را به دست آورد.

پایگاه اینترنتی «گلوبال تایمز» نیز گزارش کرد که «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین، ریاست هجدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای را برعهده خواهد داشت.

طبق این گزارش، رهبران کشورهای عضو سازمان شانگهای و کشورهای ناظر و همچنین رؤسای سازمانهای بین‌المللی مربوطه در این نشست حاضر خواهند شد.

پیشتر روسیه اعلام کرده بود که با لغو تحریم‌های هسته‌ای غرب علیه ایران، در نهایت مسیر برای عضویت کامل ایران در این سازمان هموار خواهد شد.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

چین همچون دیگر اعضای امضا کننده برجام از طرفداران این توافق هسته‌ای است و بر حفظ آن تأکید دارد.

فارس 

پربیننده ترین خبرها