رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارایه کرد؛

نشانی سه راهی خروج ارز از کشور

نشانی سه راهی خروج ارز از کشور
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 10:02

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نشانی شیوه های خروج ارز از کشور و دخالت برخی از کشورها در این زمینه را تشریح کرد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص شیوه های خروج ارز از کشور و دخالت برخی از کشورها در این زمینه به تسنیم گفته، کشورهای خارجی نمی‌توانند ارز را به طور مستقیم از بازار جمع‌آوری کنند، بلکه می‌توانند، جلوی عرضه یا انتقال آن را بگیرند یا به طور نمونه در امارات جلوی تبدیل پول کشورمان را بگیرند.

انتقال 30 میلیارد دلار منابع ارزی کشور به خارج

وی با تاکید بر اینکه گزارشی مبنی بر اینکه برخی کشورها متقاضی جمع‌آوری ارز از داخل کشور شده‌اند، به مجلس ارائه نشده است، خاطرنشان کرده، آمار‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته حدود 30 میلیارد دلار منابع ارزی کشور به خارج کشور انتقال پیدا کرده است.

شیوه های انتقال ارز به خارج

پور ابراهیمی در خصوص نحوه انتقال این ارز گفته، چند روش برای انتقال وجود دارد؛ روش نخست اینکه صادرات انجام می‌شود، ولی پول آن به کشور باز نمی‌گردد و پول ما در خارج از کشور می‌ماند.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرده، روش دوم از محل واردات است. در این حالت ارز به تولیدکننده خارجی داده می‌شود، ولی کالا وارد کشور نمی‌شود؛ در واقع واردات و صادرات صوری انجام می‌گرفت.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرده، روش سوم بیش اظهاری و کم اظهاری است. امکان دارد در صادرات عددی که اعلام می‌شود برای صادرات مثلا 1000 واحد باشد و در صورتی که به جای آن 2000 واحد صادر شده باشد، آن میزانی که اعلام نمی‌شود، کم اظهاری است و ارز آن از کشور خارج می شود.

به گفته پور ابراهیمی، در واردات نیز کم اظهاری وجود دارد؛ مثلا اگر قیمت کالایی که وارد کشور می‌شود، 500 واحد باشد، این گونه اعلام می‌شود که 1500 واحد است و ارز 1500 برای آن اختصاص داده می‌شود، در صورتی که 1000 واحد این ارز در خارج از کشور می‌ماند. نتیجه این که در سال گذشته 30 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها