نخست وزیر دولت انتقالی پاکستان معرفی شد

نخست وزیر دولت انتقالی پاکستان معرفی شد
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 13:09

دولت و رهبر جناح مخالف دولت پاکستان روز دوشنبه 'ˈناصر المُلک' رئیس پیشین قوه قضائیه این کشور را به عنوان نخست وزیر موقت (دولت انتقالی) پاکستان انتخاب و معرفی کردند.

العالم - آسیا

'شاهد خاقان عباسی' نخست وزیر و 'خورشید شاه' رهبر جناح مخالف پاکستان امروز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با اعلام این خبر اعلام کردند که 'ناصر المُلک' با تصدی موقت پست نخست وزیری پاکستان، سرپرستی دولت انتقالی موقت این کشور را برعهده می گیرد.

ناصر المُلک پیش از این در منصب ریاست قوه قضائیه و سرپرست کمیسیون انتخابات پاکستان نیز فعالیت کرده است.

نخست وزیر موقت پاکستان در 26 مرداد 1329 (17 اوت 1950) در شهر 'سوات' در شمال غرب پاکستان متولد شد.

در همین حال کمیسیون انتخابات پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد: انتخابات آتی سراسری کشور، سوم مردادماه جاری برگزار میشود.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، برگزاری انتخابات باید از سوی دولت موقت انجام شود و نخست‌وزیر موقت ظرف سه ماه از زمان انتخاب تکلیف انتخابات را مشخص می‌کند.

انتخابات مجلس به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می‌شوند.

برای انتخاب نخست‌وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هر کدام نامزدهای موردنظر خود را معرفی می‌کنند و به‌طور طبیعی حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد موردنظر خود را بر قدرت می‌نشاند.

نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی -شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان- رییس‌جمهوری این کشور را با رای‌گیری انتخاب می‌کنند که حدودا تعداد این نمایندگان به یکهزار و 100 نفر می‌رسد. 

دوران پنج ساله دولت فعلی پاکستان تا پایان ماه میلادی جاری، به پایان می‌رسد و پس از آن دولت موقت مسوولیت را برعهده گرفته و انتخابات عمومی را در کشور برگزار می‌کند.

با موافقت رئیس جمهور پاکستان، پس از پایان کار دولت حزب نواز، دولت موقت (انتقالی) وظیفه دارد، تمهیدات مورد نیاز برای برگزاری انتخابات سراسری این کشور را فراهم کند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها