رایزنی ظریف و همتای هندی در دهلی‌نو

رایزنی ظریف و همتای هندی در دهلی‌نو
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 19:21

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند در دهلی‌نو به گفت‌وگو نشستند.

العالم-ایران/سیاسی

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دیشب (یکشنبه) در رأس یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی راهی دهلی‌نو شد، بعدازظهر امروز (دوشنبه) با «سوشما سواراج» همتای هندی خود ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین بحث خروج آمریکا از برجام را مورد گفت‌وگو قرار داد.

وزیر خارجه کشورمان در این دیدار به سفر اخیر حسن روحانی به هند و توافقات حاصله در این سفر اشاره کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفرش به دهلی نو گفت: این یک سفر کاری به هند است که در هفته گذشته تصمیم گرفتیم در ادامه مشورت‌هایی که با شرکای سیاسی و اقتصادیمان داریم و هند هم به عنوان یک شریک مهم سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه است، با حضور سایر دوستان از بخش‌های مختلف دولتی سفری به هند داشته باشیم. 

ظریف افزود: صبح دوشنبه همکاران من از وزارتخانه‌های مختلف با همتایان خود ملاقات خواهند داشت و دوشنبه بعدازظهر ملاقات کاری مفصل با وزیر خارجه هند خواهم داشت که هم درباره برجام و اقدامات خلاف قانون آمریکا در خروج از برجام و هم نحوه تامین منافع اقتصادی دو کشور در شرایط کنونی گفت‌وگو کنیم و هم اینکه زمینه را برای گسترش همکاری‌های بسیار خوب ایران و هند به عنوان دو شریک مهم  فراهم سازیم. 

وزیر خارجه درباره روابط تهران و دهلی نو پس از خروج آمریکا از برجام نیز اضافه کرد: روابط ما با هند روابطی است که قبل از برجام وجود داشته و بعد از آن هم گسترش یافته و ما اطمینان داریم روابط دو کشور کماکان رو به رشد و گسترش خواهد بود و زمینه‌های مختلف همکاری به ویژه در حوزه انرژی داریم، ولی سایر حوزه‌ها مثل تجارت و حمل و نقل زمینه های خوبی برای همکاری دو کشور است که در این سفر همه زمینه‌ها را با حضور مقامات وزارتخانه‌های مختلف بررسی می‌کنیم. 

ظریف همچنین گفت: ما با هند روابط بسیار خوبی داریم گفت‌وگوهای مرتبی داشتیم و آخرین بار وزیر خارجه هند سفر کوتاهی به ایران داشت و گفت‌وگو داشتیم، ولی در این روزها مشورت‌های گسترده‌ای در رابطه با اقداماتی که آمریکا انجام داده در نقض برجام و خروج از آن داریم، همکاران من با نامه‌ای که برای وزرای خارجه نوشتم مشغول دیدار از بسیاری کشورها هستند، در برخی موارد من حضور می‌یابم، برخی موارد سایر همکاران وزرات خارجه و برخی موارد سایر دوستان از سایر دستگاه‌ها و حسب مورد این سفرها و گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه می‌یابد.

 «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند آذر 1396 به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. وی  فروردین 1395 نیز به تهران سفر کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این آذر 1395 سفری به هند داشت و علاوه بر رایزنی‌ها با مقامات این کشور در ششمین کنفرانس قلب آسیا نیز شرکت کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مرداد 1394 و پس از حصول برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و در چهارمین مقصد دومین دور سفر منطقه‌ایش سفری دو روزه به هند داشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها