رضایی: ترامپ طبل توخالی است

رضایی: ترامپ طبل توخالی است
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 21:48

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ترامپ طبل تو خالی است و اعتبارهای لازم برای یک کار بزرگ را هم ندارد.

العالم-ایران/سیاسی

محسن رضایی روز دوشنبه در دیدار با مارکوس لایتنر سفیر سوئیس در تهران اظهارداشت: در مورد برجام و عکس العمل ایران به خروج آمریکا از این توافق، منتظر تصمیم طرف های اروپایی و روسیه و چین هستیم و رفتارهای آن ها را رصد می کنیم. می خواهیم بدانیم که چطور می خواهند به تعهدات خود عمل کنند و پایداری برجام را تضمین کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: برجام یک تعهد بین المللی است که توسط آمریکایی ها نقض شده است. قطعا وضعیت اقتصادی ما کنترل خواهد شد. آمریکا اشتباه بزرگی کرد و از این رفتار موفقیتی به دست نخواهد آورد.

رضایی در مورد واکنش تهران به خروج آمریکا از برجام و احتمال بازگشت تحریم های یکجانبه آمریکا تاکید کرد: ما خیلی عاقل تر از آن هستیم که در دام بیفتیم و با عقلانیت و ابزارهایی که داریم اقتصاد خود را مدیریت خواهیم کرد. ایران به اندازه 22 کشور اروپایی سرزمین دارد. بعضی از استان های ما به اندازه کشورهای شماست و سابقه تاریخی آنها نظیر خراسان، فارس، آذربایجان، اصفهان، یزد، خوزستان و ... در فرهنگ و تمدن بیش از برخی از کشورها است.

وی افزود: ما مردم فهیم و بسیار متمدنی داریم و اگر 40 سال ما را تحریم کنند ما اقتصادمان را با تبادلات درون کشور و با 15 کشور همسایه و اتصال به دریاهای آزاد اداره می کنیم. اطمینان دارم که آمریکایی ها در این موضوع نیز شکست می خورند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) به سفیر سوئیس گفت: ترامپ طبل تو خالی است. اعتبارهای لازم را برای یک کار بزرگ را هم ندارد. در تصورات خود، خیال کرده است اگر ایران را تحریم کنند کشور ما سقوط می کند. این اشتباه بزرگی است که عربستان سعودی و اسرائیل در آن نقش داشته اند.

رضایی افزود: ما کشور بزرگی در منطقه بوده و مایل هستیم که نقش خود را در صلح و امنیت و تجارت ایفا کنیم. شعار ما در ایران مرگ بر آمریکا است اما در منطقه به روابط کشورها با آمریکایی ها کار نداریم. دولت عراق به ما نزدیک است اما مانع آزادی عمل آنها نیستیم. 

وی تصریح کرد: ما به آمریکایی ها می گوییم که چرا مزاحم روابط ما می شوید. آمریکایی ها دوست دارند، ایران به پنجاه سال پیش برگردد. ما به آن دوران بر نمی گردیم. می خواهیم نقش خود در منطقه را ایفا کنیم و از شما انتظار داریم که این مواضع را در کشور خود مطرح کنید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما قصد جنگ و درگیری با کسی را نداریم اما می خواهیم مستقل زندگی کنیم. در هر کشوری که وارد شده ایم ، قانونی و در رابطه با امنیت و صلح وارد شدیم. 

رضایی افزود: مطمئن هستیم که اگر داعش را شکست نمی دادیم بغداد و کویت و سوریه به دست تروریست ها می افتاد. هیچ کسی غیر از ما نمی توانست داعش را سرکوب کند. ما برای دفاع از امنیت و صلح در سوریه و لبنان هستیم.

رضایی با اشاره به تبلیغات رسانه ای دشمن علیه نقش مثبت سپاه در امنیت منطقه گفت: من فرمانده سپاه پاسداران بوده ام. شما افکار من را می شنوید. این جنجال هایی که پیرامون آن به راه انداخته اند، تبلیغات علیه سپاه است. قدرت سپاه پاسداران یک واقعیت است اما این توانمندی، ترسناک نیست. پاسداران انسان دوست هستند. کوچکترین خطایی نداشته اند. هرگز مانند آمریکایی ها در کشورهای دیگر زندان نساخته اند و فردی را شکنجه نکرده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تجاوز عربستان به یمن و لزوم توقف آن گفت: عربستان باید حملات را قطع کند. به ملت زیر بمباران نمی توان گفت که بیا و مذاکره کن. عربستان است که مایل به مذاکره نیست. موضع جمهوری اسلامی ایران، پایان جنگ در یمن و شروع مذاکرات است.

در این دیدار سفیر سوئیس نیز با اشاره به نقش و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام و سفر آتی رئیس جمهوری ایران به سوئیس، بر حمایت کشورش از توافق برجام تاکید کرد و گفت: وزیر خارجه ما در بیانیه ای خروج آمریکا از برجام را اقدامی اشتباه خوانده است.

وی همچنین به آمادگی سوئیس برای برگزاری مذاکرات آتش بس میان یمن و عربستان اشاره کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها