فرمانده شاخه نظامی پ ک ک:

آنکارا در پی انتقام از سوریه است

آنکارا در پی انتقام از سوریه است
سه شنبه 24 مرداد 1391 - 05:43

فرمانده شاخه نظامي حزب کارگران کردستان ترکيه موسوم به پ.ک.ک، سياست ترکيه در بحران سوريه را انتقام گيري از دمشق به خاطر سقوط امپراتوري عثماني دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "باهوز اردال" فرماندۀ شاخۀ نظامي پ پ ك، در مصاحبه ای اینترنتی با روزنامه السفیر لبنان، گفت: تركيه در سوريه مطامع تاريخي دارد؛ تفكر حاكم بر اذهان مقامات تركيه انتقام از اعراب است و آنها معتقدند که دمشق یکی از مراکز اصلی انقلاب اعراب در جنگ جهاني اول بوده و این انقلاب باعث سقوط امپراطوري عثماني شده است.

فرمانده شاخه نظامي پ.ک.ک، بحران سوریه را فراتر از جنگ مخالفان و حكومت دانست و گفت: دخالت مستقيم قدرت هاي منطقه اي و بين المللي در سوريه، رويدادهاي این کشور را به "جنگ در سوريه و جنگ علیه سوريه" تبدیل کرده است.

اردال ضمن مخالفت با مداخله ترکیه در بحران سوریه و نفوذ آنکارا بر برخی گروه های مخالف سوری، گفت: در صورت به خطر افتادن منافع کردها در پی دخالت ترکیه، پ.ک.ک واكنش نشان خواهد داد.

وی استقرار نظامیان ترک در مرز سوریه را نشان دهنده موضع خصمانه آنکارا در قبال مردم سوريه و كردهاي اين كشور دانست و گفت: پ.پ.ك در بحران سوریه هیچ دخالتی نکرده و با شوراي مخالفین سوريه و گروه موسوم به "ارتش آزاد" و ديگر گروه هاي مخالف سوري هیچ ارتباطی ندارد.

فرمانده شاخه نظامي پ.ک.ک درباره اخباری مبنی بر تسلط كردهاي سوريه بر برخي شهرهاي شمالي این کشور، گفت: ترکیه ادعا می کند که نظام سوریه درباره کنترل برخی از شهرهای شمالی، با کردها هماهنگ بوده است. در واقع این ادعا برای توجيه دخالت نظامي احتمالی در سوريه مطرح مي شود.

 گفته می شود ترکیه به شدت از تاثیرگذاری تحولات سوریه بر تحولات داخلی کشور خود بیمناک است. مقامات آنکارا فکر نمی کردند بحران سوریه 17 ماه ادامه یابد و دولت مرکزی سوریه مقاومت کند و از هم نپاشد. با توجه به متغییرهای موجود در عرصه منطقه ای، بعید نیست که ترکیه به ماجراجویی های خود در سوریه ادامه داده و شعله های یک جنگ منطقه‌ای را روشن کند. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها